Klachten

Het onderwerp klachten is een beladen onderwerp in elke situatie. Cliënten die, om wat voor een reden dan ook, ontevreden zijn over het geleverde product zullen altijd redenen hebben om te klagen.

Toch kunnen zich situaties voordoen waarin men zich zou kunnen afvragen of een klacht wel op zijn plaats is. Zo kan het gebeuren dat er een verstoring plaatsvindt van het proces, door een onhandige manoeuvre. Wil dit dan ook zeggen dat hetgeen eraan vooraf is gegaan daaronder dient te lijden, als de cliënt zich tot dat moment tevreden heeft getoond?

Ik denk van niet. Op het moment dat zich iets voordoet dat het proces negatief beïnvloedt, dan zouden partijen het gesprek met elkaar aan moeten gaan. Kijken en bespreken wat er feitelijk is gebeurd en of dit tot onherstelbare schade heeft geleid? Als de conclusie is dat er niet verder gewerkt kan worden aan het proces, dan wordt de eindrekening opgemaakt aan de hand van de werkzaamheden die tot dan toe zijn gedaan. Daarover is de cliënt immers tevreden geweest.

Hier komen nogal eens verschillen van mening naar boven en raken partijen met elkaar in conflict. De ene partij vindt dat de factuur niet of slechts gedeeltelijk dient te worden voldaan, terwijl de andere partij juist vindt dat de geleverde inspanningen dienen te worden voldaan.

Een mogelijke oplossing is dan om partijen met elkaar aan tafel te laten gaan en met elkaar te laten kijken naar wat een billijke, redelijke en acceptabele oplossing is die beide partijen tevreden stemt.

Lukt dit niet en komen partijen niet tot elkaar, dan kan een geschillencommissie zich over de casus buigen. Dit is echter alleen van toepassing wanneer beide partijen besluiten niet tot overeenstemming te kunnen of willen komen.

Helaas komt het vaak voor dat een van de partijen al een klacht indient bij een geschillencommissie of zelfs een tuchtcommissie, terwijl naar de andere partij (de ene keer met en de andere keer zonder overeenkomst) is gecommuniceerd dat de zaak is afgesloten of afgerond. In zulke situatie wordt het lopende conflict op scherp gezet en zetten beide partijen de hakken in het zand. Hierdoor is een aanvaardbare oplossing verder weg dan daarvoor en zal een oordeel van de commissie bepalend zijn.

In het laatste geval hebben geen van beide partijen baat bij de procedure. Deze levert doorgaans alleen verliezers op. Mediation is in dergelijke gevallen een alternatief dat beide partijen eerder tot elkaar brengt en oplossingen mogelijk maakt. Mediation zorgt ervoor dat de kwestie samen wordt opgelost.

Over CONCIES | mediation | relatietherapie | onderwijsdiensten

Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn roots, mijn persoonlijke ‘zijn’, in het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken. En ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij het beste is. Tijdens mijn werk als mediator ben ik, als vanzelf, steeds vaker ook relatietherapieën gaan doen. Dat doe ik de laatste jaren zelfs meer dan mediation (gemiddeld 35 per jaar). En alle mensen, nou ja alle, laat ik zeggen: ruim 99,5% van mijn cliënten is enthousiast en 97,5% is zeer tevreden over mijn werk voor hen. En daar gaat het uiteindelijk om. Ik ben een MfN-Registermediator, was een rechtbankmediator, en werkte op basis van toevoeging (vaak op verzoek van het Juridisch Loket). Maar de baten dekten niet langer de kosten. Tja, en ook mijn brood smaakt beter met een laagje boter en beleg. Vanuit mijn psychologie- (HBO) en psychiatrie-achtergrond (werkervaring en langdurig les geven), ben ik breed inzetbaar en deskundig op het gebied van de DSM-5 (o.a. autisme, ADHD, ADD, PDD-NOS, persoonlijkheidsstoornissen). Bovendien heb ik post-HBO neurologie gestudeerd. Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR (MfN) > ARBEIDSMEDIATOR (MfN) Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS - EXPAT Naast als mediator ben ik ook werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds 2016) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl Mijn levensmotto: Wat niet gezegd wordt, bestaat niet.
Dit bericht werd geplaatst in Mediation, Spraakmakend, Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s