Wordt echtscheiden echt scheiden op een gemakkelijker manier?

Op vrijdag 5 september jl. berichtte de NOS het volgende:
Echtparen zonder minderjarige kinderen kunnen binnenkort scheiden zonder dat de rechter eraan te pas komt. De ministerraad heeft ingestemd met een wetsvoorstel van staatssecretaris Teeven dat dit moet regelen.

Voorgeschiedenis
Feitelijk is hier sprake van het verdere uitvoering van het wetsvoorstel van staatssecretaris Fred Teeven uit december 2013.
De berichtgeving hierover luidde:
Echtparen kunnen hun echtscheiding straks zelf regelen via de ambtenaar van de burgerlijke stand als ze het onderling eens zijn en geen minderjarige kinderen hebben. De regeling is eenvoudig, goedkoop en overzichtelijk voor de burger. Dit blijkt uit een wetsvoorstel van staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie dat voor advies naar verschillende instanties wordt gestuurd. De maatregel vloeit voort uit het regeerakkoord. Doel is de echtgenoten die het eens zijn over hun scheiding zoveel mogelijk verantwoordelijkheid te geven voor de afwikkeling daarvan.

Bij de huidige echtscheidingsprocedure is tussenkomst van de rechter verplicht, evenals de bijstand van een advocaat. Dat is bij de nieuwe regeling niet meer het geval. Uiteraard staat het echtgenoten vrij om voor de scheiding via de ambtenaar van de burgerlijke stand juridisch advies in te winnen bij een advocaat, notaris of mediator. Ook blijft de gang naar de rechter mogelijk, maar verplicht is het niet. Alleen blijft de echtscheidingsprocedure voor echtgenoten met minderjarige kinderen ongewijzigd. Zij zijn verplicht om een ouderschapsplan te maken dat door de rechter wordt getoetst.

(Bron: Rijksoverheid)

De voorgestelde procedure
1) Echtparen die willen scheiden zullen daarvoor een verzoek moeten indienen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand.
2) De echtscheiding kan niet eerder dan veertien dagen nadat het verzoek is ingediend, worden uitgesproken.
3) De ambtenaar van de burgerlijke stand dient na te gaan of de echtgenoten voldoen aan de voorwaarden
4) Daarna dienen zij een afspraak te maken om vervolgens in persoon naar het gemeentehuis te komen.
Dit is nodig om de identiteit van de echtgenoten vast te stellen en te vernemen dat zij allebei willen scheiden.
5) De ambtenaar zal dan de echtscheiding uitspreken en een akte opmaken die wordt ingeschreven in een register.

Vervolg berichtgeving vanuit de Rijksoverheid:
Verder gaan de regels voor een echtscheiding via de ambtenaar van de burgerlijke stand ook gelden voor het geregistreerde partnerschap. Beëindiging van het geregistreerd partnerschap met wederzijds goedvinden bij de ambtenaar van de burgerlijke stand is nu al mogelijk voor geregistreerde partners zonder kinderen. Maar het is dan wel verplicht om een overeenkomst over de beëindiging op te stellen, waarvoor de bijstand van een advocaat of notaris nodig is. In de nieuwe situatie is de overeenkomst niet meer verplicht.

(…)

(Bron: Rijksoverheid)

Opvallend
1) Een van de meest opvallende punten in het voorstel tot de nieuwe wetgeving is de afwezigheid van de criteria waaraan moet worden voldaan om op deze wijze te kunnen scheiden.
Of, is er hier sprake van slechts twee criteria, en dit is puur speculatief?
• Er dient een trouwakte beschikbaar te zijn, als bewijsmiddel dat er sprake is van een huwelijk.
• Er dient sprake te zijn van de afwezigheid van minderjarige kinderen, hetgeen valt te bewijzen door middel van controle in de GBA.
2) Een ander opvallend aspect is dat er geen aandacht wordt besteed aan de jongmeerderjarigen en meerderjarig thuiswonende kinderen.
• Hoe wordt er omgegaan met de onderhoudsplicht naar deze kinderen?
• Gaan deze kinderen tussen de wal en het schip raken?
• Zijn deze kinderen straks de slachtoffers van de, op bezuinigen beluste, overheid, doordat deze kostenbesparend wenst op te treden op het gebruik van het justitiële apparaat?
• Raken deze kinderen hun alimentatie kwijt, omdat de ouders niet op de hoogte zijn van hun verplichtingen of omdat de ouders zo mooi het geld kunnen besparen?
3) Opvallend is dat de nieuwe wetgeving de flitsscheiding herinvoert, zonder dat daaraan juridische toetsing plaatsvindt.
• Leidt de maatregel tot beter scheiden, omdat juristen en mediators zich niet meer bemoeien met respectievelijk de inhoud en het proces?
• Of leidt de mastregel tot meer vechtscheidingen achteraf?

Met andere woorden:
Is deze ontwikkeling een wenselijke ontwikkeling?
Zou een verplicht consult bij een familierechtadvocaat of -mediator niet tot de voorwaarden moeten behoren?

Over CONCIES | mediation | relatietherapie | onderwijsdiensten

Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn roots, mijn persoonlijke ‘zijn’, in het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken. En ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij het beste is. Tijdens mijn werk als mediator ben ik, als vanzelf, steeds vaker ook relatietherapieën gaan doen. Dat doe ik de laatste jaren zelfs meer dan mediation (gemiddeld 35 per jaar). En alle mensen, nou ja alle, laat ik zeggen: ruim 99,5% van mijn cliënten is enthousiast en 97,5% is zeer tevreden over mijn werk voor hen. En daar gaat het uiteindelijk om. Ik ben een MfN-Registermediator, was een rechtbankmediator, en werkte op basis van toevoeging (vaak op verzoek van het Juridisch Loket). Maar de baten dekten niet langer de kosten. Tja, en ook mijn brood smaakt beter met een laagje boter en beleg. Vanuit mijn psychologie- (HBO) en psychiatrie-achtergrond (werkervaring en langdurig les geven), ben ik breed inzetbaar en deskundig op het gebied van de DSM-5 (o.a. autisme, ADHD, ADD, PDD-NOS, persoonlijkheidsstoornissen). Bovendien heb ik post-HBO neurologie gestudeerd. Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR (MfN) > ARBEIDSMEDIATOR (MfN) Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS - EXPAT Naast als mediator ben ik ook werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds 2016) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl Mijn levensmotto: Wat niet gezegd wordt, bestaat niet.
Dit bericht werd geplaatst in Alimentatie, Alledaags, Belangen, Bemiddeling, convenant, echtscheiding, Familieconflict, Familiezaken, Gezin, Huiselijk geweld, Huwelijk, Informatief, Integriteit, Jeugdbescherming, Jeugdzorg, Juridisch, kinderbelangen, Koopwoning, maatwerk, Machtsmisbruik, Mediation, ministerie, Nationale Ombudsman, Ouders, ouderschapsplan, overheidsbeleid, privacy, publicaties, Raad van State, Rechtsstaat, scheiding, Spraakmakend, Standpunten, Thuis, Trouwen, Uncategorized, vechtscheiding en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s