Dat is schrikken, hè Jet?

Minister Bussemaker is verbaasd en geschrokken vanwege het beleid van MBO’s om leerlingen, in het MBO spreekt men van deelnemers, te weigeren wanneer zij zwak en kwetsbaar zijn.

Hoe kan dat nou
Wanneer je nu aan een willekeurige medewerker van het onderwijzend personeel zou vragen wat deze van de reactie van Jet Bussemaker, minister van Onderwijs, vindt, dan kan ik je voorspellen dat deze verbaasd en geschrokken zal reageren.
Tenminste zeven jaar geleden heeft de minister van Onderwijs besloten het MBO extra te belonen op basis van uitstroom. Naast de reguliere financiering, op basis van het aantal ingeschreven en een opleiding volgende deelnemers, werd er extra geld beschikbaar gesteld. MBO’s met een hoog percentage uitstromers werden beloond.
Dat wil zeggen dat er wordt gekeken naar het bedrijfsresultaat en niet naar de deelnemers aan het MBO. Er wordt gekeken naar het aantal deelnemer dat in het ROC een opleiding start en hoeveelheid (in percentage) daarvan daadwerkelijk het diploma heeft behaald.
Hoe meer deelnemers de rit afmaakt, hoe groter de beloning.

Is het dan vreemd
Het is dus niet vreemd dat ROC’s, die een financieel belang hebben bij een hoog percentage geslaagde deelnemers, er alles aan doen om goed te scoren. Dit betaalt uit.
Hoe vreemd is dan de reactie van Bussemaker? Haar ministerie is verantwoordelijk voor de gevolgen van het beleid dat zij zelf heeft opgelegd aan de ROC’s, het MBO.

Het doel van dit beleid
Het ministerie van Onderwijs, en dus de minister, heeft dit regiem opgelegd en de ROC’s hierop zwaar afgerekend.
Het beleid had tot doel de voortijdige uitstroom van deelnemers te verminderen. Het MBO werd daarvoor jaarlijks getroffen door een hoog percentage dropouts. In het eerste leerjaar was dat percentage zo rond de 30%, en in de jaren daarna kon dit percentage nog flink oplopen. Er zijn opleidingen die een percentage van voortijdige beëindiging, ten opzichte van de instroom, zagen oplopen tot meer dan 75%.

De minister was van mening dat de beroepsopleidingen, en dan met name de Middelbaar Beroeps Opleidingen, zich meer moesten gaan inspannen om voortijdig stoppen van een opleiding tegen te gaan.
Het wondermiddel daarvoor was resultaat gerichte financiering van het MBO. Dit is onderwijsbeleid van de koude grond. Bedacht achter de tekentafel en totaal niet getoetst aan de wenselijkheid.
Ja, er was meer geld beschikbaar gesteld om het doel te bereiken. Er werd verwacht dat de uitstroom zou gaan stijgen, maar de werkelijkheid was anders.

De gevolgen
De uitstroom steeg, geheel volgens plan. Maar niet doordat het onderwijs aantrekkelijker en beter werd, maar doordat er kritischer werd geselecteerd op de instroom. Elk twijfelgeval werd op voorhand al afgeschreven. HAVO-leerlingen werden eerder aangenomen voor een opleiding. En alleen de beste VMBO-leerlingen, van de Theoretische Leerweg, kregen voorrang op die uit de andere leerroutes van het VMBO. Leerlingen met minder hoge cijfers en uit andere leerroutes werden kansarme kandidaten om te worden toegelaten tot de opleiding.
Voor de rest veranderde er nagenoeg niets. Het beschikbaar gestelde extra budget werd niet gebruikt waarvoor het was bedoeld.

Waar ging het extra budget naartoe
Er veranderde niets in het aanbod, althans ten aanzien van het beoogde doel. Wat veranderde was dat de besturen van de ROC’s gingen bezuinigen op de onderwijzend personeel. De zwaardere sekectie zorgde ervoor dat het aantal deelnemers afnam. Fe normering, die bepaalde hoeveel docenten in dienst mochten blijven, werd zelfs verder aangescherpt. Minder docenten moesten een beter bedrijfsresultaat leveren. Zij werden belast met extra administratieve taken, om aan te kunnen tonen dat de deelnemer daadwerkelijk het onderwijs had gevolgd en afgerond, om aan te tonen dat de extra financiering van toepassing was voor deze deelnemers.
Het beleid beoogde ook dat goed scorende docenten extra zouden worden beloond. Een dood vogeltje. De toename van de werklast, én de werkdruk, zorgde voor minder kwalitatief onderwijs en uitval onder dit personeel. Een deel werd ziek, veel burn-outs, een ander deel verliet het onderwijs. Nog harder werken voor een nog magerder loontje….

Ondertussen beloonde het management zichzelf. Er zijn heel veel managers in het onderwijs, dus niet alleen in het MBO, dat wordt beloond op een manier dat de Balkenendenorm meerdere maken overschrijdt. Jaarinkomens van meer dan vier ton (€400.000,00) zijn vrij normaal. Je telt, als manager, niet meer mee als je een lager inkomen hebt.
Managers in het onderwijs meten elkaar de status af aan de hand van de hoogte van hun salaris en niet aan de hand van wat zij doen, bereiken als manager aan kwaliteitsonderwijs.
Daar gaat het extra beschikbaar gestelde budget naartoe. De managers zien de uitstroom stijgen, niet vanwege de extra geleverde onderwijsinspanningen, maar door een zwaardere selectie aan de voordeur.

Minister Bussemakers….en dan bent u verbaasd en geschrokken?

Over CONCIES | mediation | relatietherapie | onderwijsdiensten

Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn roots, mijn persoonlijke ‘zijn’, in het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken. En ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij het beste is. Tijdens mijn werk als mediator ben ik, als vanzelf, steeds vaker ook relatietherapieën gaan doen. Dat doe ik de laatste jaren zelfs meer dan mediation (gemiddeld 35 per jaar). En alle mensen, nou ja alle, laat ik zeggen: ruim 99,5% van mijn cliënten is enthousiast en 97,5% is zeer tevreden over mijn werk voor hen. En daar gaat het uiteindelijk om. Ik ben een MfN-Registermediator, was een rechtbankmediator, en werkte op basis van toevoeging (vaak op verzoek van het Juridisch Loket). Maar de baten dekten niet langer de kosten. Tja, en ook mijn brood smaakt beter met een laagje boter en beleg. Vanuit mijn psychologie- (HBO) en psychiatrie-achtergrond (werkervaring en langdurig les geven), ben ik breed inzetbaar en deskundig op het gebied van de DSM-5 (o.a. autisme, ADHD, ADD, PDD-NOS, persoonlijkheidsstoornissen). Bovendien heb ik post-HBO neurologie gestudeerd. Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR (MfN) > ARBEIDSMEDIATOR (MfN) Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS - EXPAT Naast als mediator ben ik ook werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds 2016) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl Mijn levensmotto: Wat niet gezegd wordt, bestaat niet.
Dit bericht werd geplaatst in Alledaags, Belangen, Competenties, conflict, convenant, Feedback, Flexwerkers, HBO, Informatief, Integriteit, Jeugdbescherming, Jeugdzorg, Juridisch, kinderbelangen, MBO, Mediation, OCW, onderwijs, Onderwijsdiensten, Onderwijskunde, Ontslag, Opleiden, Ouders, overheidsbeleid, politiek, Raad van State, Rechtsstaat, ROC, Rugzakje, Spraakmakend, Standpunten, Trainingen, Uncategorized, Universiteit, VAVO, Werkgever, Werknemer, WWZ en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s