Meedenken over de toekomst van het onderwijs

Minister Sander Dekker heeft het Ei van Columbus uitgevonden. Geen genialer idee dan zijn idee: De Nederlanders moeten gaan meedenken over de toekomst van het onderwijs. Je moet er maar op komen.
Nee, alle gekheid op een stokje, het is zo jammer dat al jarenlang Nederlanders hebben meegedacht over de toekomst van het onderwijs en dat al even lang de ministers dit meedenken aan de kant hebben geschoven, Dekker incluis.
Wat gaat er dan nu anders?

Meedenken, hoe doe je dat?
Ik heb ruim 20 jaar in het onderwijs gewerkt en via mijn onderneming voer ik nog regelmatig werkzaamheden uit in het onderwijs. Maar als vaste werknemer in deze sector, sta ik al ruim 5 jaar aan de kant.
Na 20 jaar verandering op verandering, heb ik ook 20 jaar geen verandering op verandering zien plaatsvinden.
Ik begon en ik eindigde in hetzelfde model: klassikaal onderwijs. De kleur veranderde regelmatig, maar het onderliggende behangetje bleef steeds zitten.
Hoe vaak ik wel niet voorgesteld heb het behang te vervagen en dan een volledig nieuwe en moderne laag op te plakken, ik weet het niet meer.
Voor deze voorstellen liet ik mij leiden door de vraag uit het praktijkveld en de behoefte van de deelnemers/leerlingen/studenten (ik noem ze verder studenten).

Vraagstelling praktijkveld
De vraagstelling uit het praktijkveld veranderde soms meerdere keren oer jaar. Nieuwe ontwikkelingen in het vak of het vakgebied, zorgden ervoor dat de behoefte aan vernieuwend onderwijs permanent aanwezig was.
Helaas heb ik elke keer iets gemist. Althans, dat zou je denken als je de reacties hierop hoorde vanuit het onderwijs: We sluiten toch aan bij wat er in de praktijk gebeurt.
En dat klopte volledig. Je moest daar dan wel een paar jaar teruggaan in de tijd, maar uiteindelijk klopte het wel.

De studenten
Het aanbid van up-to-date onderwijs liep een jaartje of tien achter de feiten aan. Studenten werden geconfronteerd met cultuurshocks. Ze kwamen, na de theoretische periode, in een dagelijkse praktijk terecht die al veel verder was geëvolueerd. In de loop van het tweede leerjaar kwamen ze weer met beide benen op de grond en haakten zij af van het achterhaalde lesprogramma op de scholen.

Met andere woorden
Prima idee meneer de minister, maar hoe gaat u er vervolgens voor zorgen dat de onderwijsinstellingen deze innovatieve ideeën gaat overnemen en het onderwijs daarnaar invullen.
Ik hoop niet dat er een voorstel komt om meer gebruik te gaan maken van ICT in het onderwijs. Noch het onderwijzend personeel noch de studenten zijn hier klaar voor. Het onderwijzend personeel is (gemiddeld) conservatief en vertrouwt meer op de aloude methoden. De studenten zijn minder vaardig dan dat hun ouders denken. Zij vallen vooral terug op de vaardigheden Facebook openen en berichten plaatsen, net als het gebruiken van de berichtenservice van WhatsApp.

Copyright©oncies 2014

Over CONCIES | mediation | relatietherapie | onderwijsdiensten

Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn roots, mijn persoonlijke ‘zijn’, in het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken. En ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij het beste is. Tijdens mijn werk als mediator ben ik, als vanzelf, steeds vaker ook relatietherapieën gaan doen. Dat doe ik de laatste jaren zelfs meer dan mediation (gemiddeld 35 per jaar). En alle mensen, nou ja alle, laat ik zeggen: ruim 99,5% van mijn cliënten is enthousiast en 97,5% is zeer tevreden over mijn werk voor hen. En daar gaat het uiteindelijk om. Ik ben een MfN-Registermediator, was een rechtbankmediator, en werkte op basis van toevoeging (vaak op verzoek van het Juridisch Loket). Maar de baten dekten niet langer de kosten. Tja, en ook mijn brood smaakt beter met een laagje boter en beleg. Vanuit mijn psychologie- (HBO) en psychiatrie-achtergrond (werkervaring en langdurig les geven), ben ik breed inzetbaar en deskundig op het gebied van de DSM-5 (o.a. autisme, ADHD, ADD, PDD-NOS, persoonlijkheidsstoornissen). Bovendien heb ik post-HBO neurologie gestudeerd. Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR (MfN) > ARBEIDSMEDIATOR (MfN) Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS - EXPAT Naast als mediator ben ik ook werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds 2016) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl Mijn levensmotto: Wat niet gezegd wordt, bestaat niet.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s