Populariteit als dank voor hogere cijfers

METRO berichtte deze week over Jan-Willem Tijl, 31 jaar oud en twee jaar geleden nog verkozen tot de hotste leraar van het jaar volgens een populair jongerenbkad. Jan-Willem kwam in het nieuws, doordat hij sjoemelde met de toetscijfers en op non-actief was gezet. Nou, zeg maar gewoon dat hij de zak heeft gekregen.

Metro berust haar verslag op wat het AD maandag over Jan-Willen heeft geschreven. Leerlingen van de Jacob van Liesveldt escholengemeenschap uit Hellevoetsluis hebben opvallend hoge cijfers voor hun toetsen economie gehaald. Althans, de leerlingen die les kregen van Jan-Willem. Dit viel de schoolleiding op en deze onderzocht de economietoetsen die door de populaire leraar waren nagekeken. Er bleek te zijn gefraudeerd.
Daar ben je dan mooi klaar mee als leerling. Denk je goed te zijn in economie, misschien wilde je het wel gaan studeren, en dan ben je zo bij de neus genomen. Of wisten deze leerlingen wat Jan-WilleM deed?

Als de leerlingen wisten dat hun populaire meneer de docent hen stelselmatig een hoger cijfer voor hun toets heeft gegeven, dan zijn zij allen medeplichtig aan het plegen van de fraude.
Dan is hier toch wel iets bijzonders gebeurd. Jan-Willem kan naar zijn baan fluiten en bovendien worden gestraft. De leerlingen zijn noch geschorst noch van school gestuurd (uitgeschreven). En dat terwijl er bijna een landelijke rel ontstond toen enkele leerlingen van de Ibn Ghaldoun in Den Haag een vergelijkbaar misdrijf begingen (juni 2013).
Is hier sprake van willekeur als het om de leerlingen gaat?

Opvallend is het niveau van het voortgezet onderwijs dat werd gevolgd. Gymnasium en VWO. Niet de domste leerlingen, niet de domste docenten, toch?
Mogelijk is hier een vergelijking mogelijk met geld en de mensen die daarmee dienen te werken. Onderzoekers hebben vastgesteld dat de combinatie geld mensen de meest slechte combinatie is die er kan worden gemaakt. Verreweg de grootste groep die fraude pleegt met geld, komen uit deze groep arbeiders. Ook hier betreft het de groep leerlingen waarvan gesteld kan worden dat zij bovengemiddeld intelligent is.
Je moet dus intelligent zijn om fraude te kunnen plegen en nog intelligenter om daarna niet te worden gepakt.

De schoolleiding heeft beslist
De leerlingen wiens toetscijfers verhoogd zijn hebben een lager cijfer gekregen. Als ze daardoor een onvoldoende hebben, mogen ze een extra herkansing doen.
Tijl komt niet meer terug op de scholengemeenschap, zo kregen de ouders van leerlingen te lezen in een brief.

Toch wel wrang. Werk je op een islamitische school, dan worden alle docenten gezien als potentiële fraudeur en kan daar, vanwege de uniformiteit, niets tegen worden ondernomen. De leerlingen van de Ibn Ghaldoun werden als criminelen neergezet en gestraft.
De leerlingen van de Liesveldt scholengemeenschap worden niet eens betrokken in de beslissing en krijgen een extra.

Over CONCIES | mediation | relatietherapie | onderwijsdiensten

Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn roots, mijn persoonlijke ‘zijn’, in het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken. En ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij het beste is. Tijdens mijn werk als mediator ben ik, als vanzelf, steeds vaker ook relatietherapieën gaan doen. Dat doe ik de laatste jaren zelfs meer dan mediation (gemiddeld 35 per jaar). En alle mensen, nou ja alle, laat ik zeggen: ruim 99,5% van mijn cliënten is enthousiast en 97,5% is zeer tevreden over mijn werk voor hen. En daar gaat het uiteindelijk om. Ik ben een MfN-Registermediator, was een rechtbankmediator, en werkte op basis van toevoeging (vaak op verzoek van het Juridisch Loket). Maar de baten dekten niet langer de kosten. Tja, en ook mijn brood smaakt beter met een laagje boter en beleg. Vanuit mijn psychologie- (HBO) en psychiatrie-achtergrond (werkervaring en langdurig les geven), ben ik breed inzetbaar en deskundig op het gebied van de DSM-5 (o.a. autisme, ADHD, ADD, PDD-NOS, persoonlijkheidsstoornissen). Bovendien heb ik post-HBO neurologie gestudeerd. Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR (MfN) > ARBEIDSMEDIATOR (MfN) Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS - EXPAT Naast als mediator ben ik ook werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds 2016) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl Mijn levensmotto: Wat niet gezegd wordt, bestaat niet.
Dit bericht werd geplaatst in Alledaags, arbeidsbemiddeling, Arbeidsbemiddeling, arbeidsconflict, Arbeidsjuridisch, Arbeidsmediation, Arbeidsomstandigheden, Arbeidsovereenkomst, Arbeidsrecht, Arbeidsrisico's, Arbeidsvoorwaarden, Belangen, Belangenbehartiging, Bemiddeling, Bestuurskunde, Buitenlandse stage, Collegialiteit, Competenties, conflict, convenant, Discriminatie, Escalatie, Excursies, Flexwerker, Flexwerkers, Gedragsproblemen, Geloofsovertuiging, gemeentebeleid, Informatief, Inspanningsverplichting, Intervisie, Intimidatie, Jeugdbescherming, Jeugdzorg, Juridisch, kinderbelangen, Kinderen, Kwaliteit van leven, Kwaliteit van zorg, maatwerk, Machtsmisbruik, Mediation, onderwijs, Ontslag, Opleiden, Ouders, overheidsbeleid, Participatiesamenleving, Pensioen, Principieel onderhandelen, publicaties, Rechtsstaat, Relatiebemiddeling, Relatieproblemen, Repressie, Respect, Schrikbewind, Sociaal Juridische Dienstverlening, Sociale media, Spraakmakend, Standpunten, Toekomst, Trainer/coach, Uitkeringen, Uncategorized, Vakantie, Vakbonden, Valsheid in geschrifte, Waarden en normen, Wanbeleid, Wanprestatie, Werkeloos, Werkgever, Werknemer, WWZ, Zekerheid, zorg en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s