Van kindgesprek tot schriftelijke verklaring

De zoon van de drie kinderen verklaarde in zijn brief aan de rechter dat hij het niet met alle gemaakte afspraken in het ouderschapsplan eens was, maar dat hij deze afspraken wel accepteerde. Zijn beide zussen zijn tevreden over alle gemaakte afspraken.

Veel ouders stellen, zonder hulp van een deskundige, samen een ouderschapsplan op. Ze maken daarbij gebruik van het internet waarop tal van voorbeelden zijn te vinden. Deze voorbeelden zijn vaak weer samenraapsels van andere ouderschapsplannen. Op zich is daar niets mis mee, maar sinds 1 januari van dit jaar hebben al 6 stellen zich tot mij gericht om hun zelfopgestelde ouderschapsplan te herzien. Het blijkt dat zij hun ouderschapsplan vooral vanuit zichzelf hebben geschreven en worden door de rechter, of doordat het niet werkbaar blijkt te zijn, terecht gewezen en teruggestuurd om een beter plan op te stellen. Niet zelden roept de rechter hun kind(eren) op om te horen hoe zij betrokken zijn geweest bij het opstellen van het ouderschapsplan en of zij het met het uiteindelijke plan eens zijn.

De eerste stap die ik zet, is het houden van een kindgesprek. Ik voer een gesprek met kinderen vanaf een jaar of 10 en heel soms met iets jongere. In dit gesprek komt het welzijn van het kind aan de orde en hoe zij de scheiding ervaren. Ik help het kind te leren om niet de schuld van de scheiding op zich te nemen en na te denken over hoe het het liefst de toekomst ziet met de beide gescheiden ouders. Het kindgesprek is een gesprek dat ouders met hun kind zouden kunnen houden, maar voor het kind is het veel veiliger wanneer dit met een vertrouweling van die ouders plaatsvindt. Iemand waarvan zij weten dat die op geen enkel later moment de inhoud van dit gesprek zal vrijgeven, want het gesprek is vertrouwelijk en ik heb mijn beroepsgeheim.

Als mediator ben ik de vertrouweling van de ouders. Dat heeft ook met die geheimhoudingsplicht te maken. Zij bespreken met mij veel zaken die vallen binnen de intimiteiten tussen hen. Want scheiden is niet alleen uit elkaar gaan, het is ook het bespreken van hoe het zover heeft kunnen komen en welke factoren daarop van invloed zijn geweest. En dat is niet alleen uit elkaar groeien, vreemdgaan, constante ruzies of geen liefde meer voor elkaar voelen. Heel vaak heeft het te maken met zaken die binnen de intimiteit van de relatie vallen. Zaken waarover je met anderen praat. Daarnaast ben ik, als mediator, degene die alle zaken die tot een goede scheiding dienen te leiden, met hen bespreek en die de belangen van het kind bewaakt tijdens het opstellen van het ouderschapsplan.

Het is mijn taak mij te informeren over wat het kind ervaart en hoe het de toekomst met de ouders ziet. Hoe het functioneert onder de wetenschap en druk van de aanstaande scheiding van de ouders. Hierdoor kan ik de ouders beter begeleiden bij het opstellen van het ouderschapsplan, zonder dat ik daarbij het vertrouwen van het kind in mij schaad. Want soms heeft het kind mij meer verteld dan dat ik kan bewaken in zijn belang. Het is daarbij de kunst om de ouders zelf de juiste beslissingen te laten nemen, zonder dat ik de inhoud van mijn gesprek met het kind inbreng. Zij beslissen uiteindelijk. Wanneer zij de belangen van het kind uit het oog verliezen wijs ik hen daarop. Want heel veel ouders gaan uit van hun eigen belangen en dat is niet vreemd. Scheiden is immers tevens afscheid nemen van het gezamenlijk ouderschap gedurende de hele dag, elke dag, elke week, jaar in jaar uit. Het is het afscheid nemen van het thuiskomen en het zien van je kind. Het kunnen instoppen in bed en het samen op de bank zitten terwijl er naar een kinderfilm wordt gekeken of wordt voorgelezen. Het is het afscheid nemen van het nog even bij de slaapkamerdeur kijken naar het vredig slapende kind, voordat jezelf je bed instapt. Zulke dingen zijn daarna voorbehouden aan de tijden dat het kind bij de ouder verblijft. Het moeten afscheid nemen van deze waardevolle momenten in het leven zorgt ervoor dat de ouders vooral hun eigen belangen hierin nastreven en dat is begrijpelijk, maar niet goed voor de belangen van het kind.

De rechter waakt ook over de belangen van het kind en zal het ouderschapsplan zeer kritisch beschouwen en toetsen. Door de kinderen te betrekken tijdens de ontwikkeling van het ouderschapsplan en hen hierover een korte verklaring te laten opstellen, weet de rechter hoe het plan tot stand is gekomen en wat het kind van het resultaat vindt. Waarmee de rechter kan nagaan of er rekening is gehouden met het kind en dat de ouders niet vanuit hun eigen belangen hebben gepraat en beslist. En dat soort dingen komen niet aan de orde wanneer ouders een ouderschapsplan opstellen aan de hand van een model dat van het internet komt en niet worden begeleid tijdens de gesprekken. Dan botvieren de eigen belangen en niet de belangen van het kind.
Copyright©oncies 2015

Over CONCIES | mediation | relatietherapie | onderwijsdiensten

Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn roots, mijn persoonlijke ‘zijn’, in het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken. En ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij het beste is. Tijdens mijn werk als mediator ben ik, als vanzelf, steeds vaker ook relatietherapieën gaan doen. Dat doe ik de laatste jaren zelfs meer dan mediation (gemiddeld 35 per jaar). En alle mensen, nou ja alle, laat ik zeggen: ruim 99,5% van mijn cliënten is enthousiast en 97,5% is zeer tevreden over mijn werk voor hen. En daar gaat het uiteindelijk om. Ik ben een MfN-Registermediator, was een rechtbankmediator, en werkte op basis van toevoeging (vaak op verzoek van het Juridisch Loket). Maar de baten dekten niet langer de kosten. Tja, en ook mijn brood smaakt beter met een laagje boter en beleg. Vanuit mijn psychologie- (HBO) en psychiatrie-achtergrond (werkervaring en langdurig les geven), ben ik breed inzetbaar en deskundig op het gebied van de DSM-5 (o.a. autisme, ADHD, ADD, PDD-NOS, persoonlijkheidsstoornissen). Bovendien heb ik post-HBO neurologie gestudeerd. Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR (MfN) > ARBEIDSMEDIATOR (MfN) Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS - EXPAT Naast als mediator ben ik ook werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds 2016) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl Mijn levensmotto: Wat niet gezegd wordt, bestaat niet.
Dit bericht werd geplaatst in Afscheid, Alimentatie, Alledaags, Belangen, Belangenbehartiging, Bemiddeling, Bezorgdheid, Boosheid, Co-ouderschap, Compensatie, Complexe echtscheiding, Complexe scheiding, conflict, convenant, echtscheiding, Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s