Een harde leerschool (1)

In juni 2013 kocht een goede kennis een autootje voor zichzelf. Ze was toe aan een andere auto, omdat de vorige niet meer voldeed aan haar behoefte. Voordat zij de stap zette struinde zij het internet af en vond uiteindelijk haar karretje bij Comity Cars in Velserbroek. Dat was meteen het startsein van, wat later bleek, een zeer ellendige tijd die maar liefst 27 maanden zou gaan duren.

Bij Comity Cars werd haar voorgehouden dat de Peugeot 106 een wagentje was dat bijna als nieuw was. Dat stond zelfs in de advertentie. Prima nieuwe banden, net nog APK gekeurd, voorzien van sportieve banden, motor nog gecontroleerd door de buren (een Peugeot-dealerbedrijf) en technisch in goede staat. Ook aan de binnenkant zag alles er schoon, verzorgd en volledig in takt uit. Niets aan de hand, zo leek het en de koop vond, na een toezegging dat er een gedeeld risico zou zijn bij gebreken achteraf, plaats.

Had ze het maar nooit gedaan!

Een week later kon ze haar trotse nieuwe bezit ophalen, nadat ze hem, voor proef, eerst een weekendje mee had gehad. Ze reed ermee naar huis en onderweg vielen een paar regendruppels. Oeps, de ruitenwissers zaten niet vast aan de auto en hingen langszij de zijramen. Maar meteen terug. Stom van de monteur om die niet even vast te zetten, excuses.

Kan gebeuren, toch?

Daarna werd de auto uitsluitend nog gebruikt om heen en weer te rijden tussen de garage en thuis. Er bleven waarschuwingslampjes branden en er gebeurden dingen onder de motorkap die niet hoorden te gebeuren. En steeds weer beloofde Comity Cars het euvel op te lossen. Beloofde, maar er veranderde niets.

Een week na de aankoop stelde een ANWB-medewerker vast, die was ingeroepen vanwege een leeggelopen rechter voorband, dat alle vier de banden ondeugdelijk waren. Comity Cars beloofde hier iets aan te doen en verving uiteindelijk 1 band, de rechtsvoor. De overige zouden nog goed zijn. Er zaten nu wel vier banden van vier verschillende merken en met verschillende profielen onder de auto.

Amper een maand later stelde de opnieuw ingeroepen ANWB, vanwege weer een leeggelopen band, nu linksachter, voor de tweede keer vast dat de banden onveilig waren. De wangen van de 3 overige banden waren niet alleen verdroogd, ze zouden zeker knappen wanneer ermee zou worden gereden. Bij de eerste proefrit, en het eerste weekend dat zij hem voor proef mee had, zaten er nog vier hagelnieuwe banden onder, en dan nu dit bericht? En dat was het definitieve startschot voor het einde.

Ze liet er meteen een nieuwe set banden onder zetten. In de nieuwe band (rechtsvoor en vervangen door Comity Cars) werden zeker 12 spijkers aangetroffen. Zonder enige twijfel, stelde de monteur vast, waren die er moedwillig in geslagen. In het bedrijf, Euromaster in Barneveld, werden twee monteurs nieuwsgierig naar aanleiding van deze band, en het verhaal van deze vrouw, en checkten de auto op een aantal APK-keuringspunten en concludeerden dat het vehikel op tenminste 7 meteen waarneembare controlepunten had moeten worden afgekeurd. De auto was in zijn geheel te onveilig om aan het verkeer deel te mogen nemen.

Met dit lijstje in de hand werd Comity Cars geconfronteerd. Een volgende belofte. De auto zou op alle genoemde punten worden hersteld en opnieuw worden gekeurd.

De keuring heeft naar mijn mening nooit plaatsgevonden. Bij een controle op de keuring bij de RDW in Amsterdam werden dezelfde gebreken vastgesteld, maar de keurmeester ontkende in alle toonaarden dat deze gebreken aanwezig waren toen hij zijn APK-keuring uitvoerde. En het meest bizarre: De RDW-keurmeester diende de keurmeester te geloven op zijn woorden, maar uitte zich daarna volkomen tegenovergesteld en vol ongeloof over de keurmeester.

En dit is nog maar het begin van ruim de volgende twee jaar ellende. Een leerschool van heb ik jou daar. Een rechtszaak sloot het verhaal af en daar doe ik morgen verslag van.


Copyright©oncies 2015

Over CONCIES | mediation | relatietherapie | onderwijsdiensten

Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn roots, mijn persoonlijke ‘zijn’, in het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken. En ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij het beste is. Tijdens mijn werk als mediator ben ik, als vanzelf, steeds vaker ook relatietherapieën gaan doen. Dat doe ik de laatste jaren zelfs meer dan mediation (gemiddeld 35 per jaar). En alle mensen, nou ja alle, laat ik zeggen: ruim 99,5% van mijn cliënten is enthousiast en 97,5% is zeer tevreden over mijn werk voor hen. En daar gaat het uiteindelijk om. Ik ben een MfN-Registermediator, was een rechtbankmediator, en werkte op basis van toevoeging (vaak op verzoek van het Juridisch Loket). Maar de baten dekten niet langer de kosten. Tja, en ook mijn brood smaakt beter met een laagje boter en beleg. Vanuit mijn psychologie- (HBO) en psychiatrie-achtergrond (werkervaring en langdurig les geven), ben ik breed inzetbaar en deskundig op het gebied van de DSM-5 (o.a. autisme, ADHD, ADD, PDD-NOS, persoonlijkheidsstoornissen). Bovendien heb ik post-HBO neurologie gestudeerd. Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR (MfN) > ARBEIDSMEDIATOR (MfN) Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS - EXPAT Naast als mediator ben ik ook werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds 2016) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl Mijn levensmotto: Wat niet gezegd wordt, bestaat niet.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s