Veilig Thuis biedt u mogelijk minder adequate dienstverlening door gebrek aan competente medewerkers?

Gisteren heb ik een poging gedaan om een situatie van ouderenmishandeling onder de aandacht te krijgen van Veilig Thuis. Een organisatie die wordt gepresenteerd als belangenbehartiger van hen die het slachtoffer worden van huiselijk geweld en mishandeling. Helaas kreeg ik de deksel op de neus.

Al meteen aan het begin van het gesprek, nog voordat ik goed en wel enige toelichting had kunnen geven over de casus, werd mij het zwijgen al opgelegd en mij te verstaan gegeven dat Veilig Thuis vooral een organisatie is die werkt met vrijwilligers. En dat deze vrijwilligers niet veel konden uitvoeren om aan wantoestanden daadwerkelijk iets te doen. Bovendien zou het te ingewikkeld worden wanneer er nader onderzoek zou moeten worden gedaan, omdat in de casus familieleden waren betrokken en deze elkaar toch zouden tegenspreken. En daar gaat Veilig Thuis toch wel uit de bocht, want er was geen vraag om iets te doen aan de wantoestanden, maar om te onderzoeken hoe er iets zou kunnen worden gedaan, door anderen, aan de situatie. Om dat te kunnen, zou Veilig Thuis op zijn minst een objectief onderzoek kunnen uitvoeren om de verschillende aspecten van de situatie in kaart te brengen. Een taak die uitstekend kan worden ingevuld door Veilig Thuis. Niet het oplossen van de situatie, maar het analyseren van de situatie en op basis daarvan, met conclusies op basis van deskundigheid, rapporteren. Bovendien dient de medewerker van dienst altijd de 5 stappen te doorlopen van de meldcode. Hieraan is in dit geval geenszins voldaan.

De 5 stappen zijn:

  1. In kaart brengen van de signalen
  2. Collegiale consultatie
  3. Gesprek met de cliënt
  4. Wegen van het geweld of de mishandeling
  5. Beslissen: hulp organiseren of melden

In deze situatie ben ik niet eens aan punt  1 toegekomen.

In verreweg de meeste gevallen gaat het bij oudermishandeling om psychische druk, chantage en om persoonlijk (financieel) gewin van de geweldpleger(s). En in verreweg de meeste gevallen wordt deze druk, deze chantage veroorzaakt door iemand uit de directe, naaste omgeving. Niet zelden een familielid. En wanneer Veilig Thuis adverteert met de nadruk dat aan dit soort praktijken een einde dient te komen en dat zij daarvoor kan worden ingeschakeld, dan is het een flinke teleurstelling wanneer daar binnen een minuut al een stop op komt te staan vanwege een gebrek aan competenties. Mensen die weten wat zij kunnen en dienen te doen in dergelijke situaties.

Ik begrijp ook wel dat het niet altijd mogelijk is om casu aan te nemen die veel tijd, beleid en takt vragen, naast goede kennis en competenties om een goed onderzoek uit te kunnen voeren. En dat men afhankelijk is van de bereidheid van partijen om aan het onderzoek mee te werken (ik heb al eerder meldingen gedaan), maar om op voorhand al af te haken….daar heb ik geen begrip voor. Zeker wanneer er een sterke indruk ontstaat dat de medewerker (klonk nog erg jong door de telefoon) laat blijken de casus te complex te vinden. Het verwijzen naar justitie, zoals dat nu meteen werd gedaan, is een stap die altijd nog kan worden genomen NADAT er eerst een onderzoek heeft plaatsgevonden. Maar daarnaartoe verwijzen zonder eerst goed na te gaan wat Veilig Thuis kan bijdragen in het geheel, dat vind ik verzaken. Zeker in dit soort situaties willen mensen voorkomen dat de situatie uitmondt in een juridisch steekspel dat de onderlinge relatie nog verder verstoort, dan dat deze al is op het moment wanneer men ertoe besluit een melding te doen.

Daar waar ik, tot voor kort, nog waarde toedichte aan de rol die een organisatie als Veilig Thuis kan vervullen in situatie als deze OUDERENMISHANDELING, daar vrees ik nu dat veel melders van een koude kermis, alles behalve veilig, thuiskomen. Wanneer u dus gebruik wilt maken van de diensten van Veilig Thuis, ga dan eerst na of u niet op een andere manier de situatie aan de kaak kunt stellen. U voorkomt daarmee dat u van het kastje naar de muur wordt gestuurd of wordt teleurgesteld. En laten we maar hopen dat deze specifieke situatie een uitzondering is op de regel…..


Copyright©oncies 2015

Over CONCIES | mediation | relatietherapie | onderwijsdiensten

Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn roots, mijn persoonlijke ‘zijn’, in het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken. En ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij het beste is. Tijdens mijn werk als mediator ben ik, als vanzelf, steeds vaker ook relatietherapieën gaan doen. Dat doe ik de laatste jaren zelfs meer dan mediation (gemiddeld 35 per jaar). En alle mensen, nou ja alle, laat ik zeggen: ruim 99,5% van mijn cliënten is enthousiast en 97,5% is zeer tevreden over mijn werk voor hen. En daar gaat het uiteindelijk om. Ik ben een MfN-Registermediator, was een rechtbankmediator, en werkte op basis van toevoeging (vaak op verzoek van het Juridisch Loket). Maar de baten dekten niet langer de kosten. Tja, en ook mijn brood smaakt beter met een laagje boter en beleg. Vanuit mijn psychologie- (HBO) en psychiatrie-achtergrond (werkervaring en langdurig les geven), ben ik breed inzetbaar en deskundig op het gebied van de DSM-5 (o.a. autisme, ADHD, ADD, PDD-NOS, persoonlijkheidsstoornissen). Bovendien heb ik post-HBO neurologie gestudeerd. Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR (MfN) > ARBEIDSMEDIATOR (MfN) Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS - EXPAT Naast als mediator ben ik ook werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds 2016) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl Mijn levensmotto: Wat niet gezegd wordt, bestaat niet.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Veilig Thuis biedt u mogelijk minder adequate dienstverlening door gebrek aan competente medewerkers?

  1. Bob Weysters zegt:

    Dag Kees,

    Toch nog een reactie op jouw blog over ouderenmishandeling en jouw contact met Veilig Thuis.
    Ik vind dat je wel wat hoog van de toren blaast terwijl je m.i. niet helemaal juist geïnformeerd bent. Als je dit soort thema’s bij de kop pakt in een blog vind ik wel dat dat zo zou moeten zijn.

    – Veilig Thuis zou zich presenteren als een belangenbehartiger voor slachtoffers. Dat klopt niet. (Slachtofferhulp Nederland is wel zo’n organisatie.) Veilig Thuis is er voor slachtoffers, plegers, betrokkenen en professionals. Mensen mogen dus een “meerzijdige partijdigheid” verwachten van Veilig Thuis.
    – Jij bent als hulpverlener zelf verantwoordelijk om de meldcode te doorlopen. Pas bij stap 4 kun je contact hebben met Veilig Thuis, als je dat wilt, om samen de weging van het geweld te maken. Jij geeft aan dat je in het contact met Veilig Thuis; “In deze situatie niet eens aan punt 1 bent toegekomen.” Die stap moet je dus zelf zetten.
    – De suggestie dat Veilig Thuis vooral werkt met vrijwilligers klopt niet. Je hebt altijd te maken met HBO(plus) geschoolde hulpverleners. Wat mogelijk bedoeld is(?); bij ouderenmishandeling is het mogelijk om een mentor in te zetten. Een mentor wordt door de rechtbank aangesteld en moet zich ook eens in de zoveel tijd verantwoorden hoe zijn/haar mentorschap verloopt. De mentor helpt mensen bij het organiseren van de zorg als mensen dat zelf niet meer kunnen. Deze mentors zijn vaak vrijwilligers. Mentoren hebben (net als bewindvoerders m.b.t. de financiën) een laatste stem en verantwoordelijkheid voor het nemen van beslissingen t.a.v. de zorg. Zie voor een landelijk dekkend netwerk: http://www.mentorschap.nl/
    – En dan jouw conclusie: “Daar waar ik, tot voor kort, nog waarde toedichte aan de rol die een organisatie als Veilig Thuis kan vervullen in situatie als deze OUDERENMISHANDELING, daar vrees ik nu dat veel melders van een koude kermis, alles behalve veilig, thuiskomen. Wanneer u dus gebruik wilt maken van de diensten van Veilig Thuis, ga dan eerst na of u niet op een andere manier de situatie aan de kaak kunt stellen.”
    Ik vind het wel kort door de bocht om die conclusie trekken na één teleurstellend contact met Veilig Thuis.

    Ik hoop wel dat je contact blijft zoeken met Veilig Thuis en dat je weer positievere contacten met Veilig Thuis hebt!

    Succes en met vriendelijke groet,

    Bob Weysters
    Medewerker Veilig Thuis Midden Gelderland

    • Beste Bob,
      Ik heb niet als hulpverlener contact gezocht met 0800-2000, maar als particulier. Hetgeen ik in dit blog heb beschreven is allemaal op basis van wat de medewerker mij heeft verkondigd.
      Als professional heb ik andere (en betere) ervaringen met Veilig Thuis. De medewerksters die ik toen heb gesproken, waren helaas ook vele malen bekwamer dan deze medewerker en hebben de onderhavige kwesties dan ook zeer adequaat aangepakt, ook al was dat niet altijd hetgeen ik voor ogen had.
      In mijn blog gaat het niet om Veilig Thuis in een kwaad daglicht te stellen, maar om particulieren ervoor te waarschuwen dat zij niet de gewekte verwachtingen (uit de radio- en televisiespots) dienen te hebben.

      Mijns inziens worden nu 2 ouderen verder overgeleverd aan de psychische onderdrukking die al lange tijd voortduurt. Dit door inadequaat en incompetent handelen van de betreffende medewerker.

      Ik begrijp jouw reactie ook. Jij, en vele anderen bij Veilig Thuis, voelt je aangesproken. Gelukkig maar. Ik hoop dan ook dat jij, en die vele anderen, er zorg voor gaan dragen dat een incident als dit zich niet tevaak zal doen herhalen.

      En ik? Ik mag kritische noten plaatsen. Ik mag, wanneer ik dat zou willen, onaardig zijn naar aanleiding van dit soort incidenten. Ik treed hier niet op als mediator tussen de betrokkenen in deze casus, ik ben een van de betrokkenen in deze casus. Althans, via mensen die mij zeer na aan het hart liggen.
      Mijn blogs hebben wel vaker een kritisch karakter. Ook dat soort blogs schrijf ik van tijd tot tijd.
      Ik eindig dit blog ook niet voor niets met de wens dat ik hoop dat deze medewerker een uitzondering is.
      Aan jou/jullie de schone taak om ervoor te zorgen dat de gewekte verwachtingen (bij particulieren) waargemaakt worden.

      (Excuus voor de harde toonzetting. Deze is niet persoonlijk, maar gericht op het voorkomen van herhalingen.)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s