Geschrokken en zorgwekkend: incompetentie t.a.v. misbruik en huiselijk geweld tegen kinderen in het onderwijs?

Eigenlijk had ik dit blog liever niet geschreven, en al helemaal niet op de dag waarop mijn blog over ‘seksueel misbruik van kinderen’ nog eens onder uw aandacht werd gebracht. Maar de verschillende reacties, kort na het publiceren, waren voor mij redenen om het wel te doen.


Tussen de (privé-)reacties op mijn blog, van vorig jaar en ook dit jaar weer, over misbruik van kinderen, staan wederom reacties van leerkrachten en groepsleerkrachten. En zij geven die aan dat het alert zijn op signalen van misbruik (en/of huiselijk geweld) voor hen een probleem is. Als dat werkelijk het geval is, dan is er naar mijn mening sprake van incompetentie bij de betreffende leerkracht/groepsleerkracht. En dat vind ik een zorgwekkende gedachte.

Zo schreef een leerkracht dat het basisonderwijs een verantwoordelijkheid draagt ten aanzien van haar rol en functie als verlengstuk van de opvoeding, wanneer het gaat om het leren en ontwikkelen van zelfstandigheid. Maar het alert zijn op misbruik zou daar dan niet bij horen? Het ontwikkelen van zelfstandigheid houdt in dat het kind leert zich adequaat te bewegen in de samenleving. Dat het kind vrij is van psychische lasten, opgelopen door traumatische gebeurtenissen, bijvoorbeeld? Dat het kind zich heeft kunnen ontwikkelen op psycho-sociaal gebied en derhalve kan omgaan met anderen, collega’s, teamgenoten, familie, vrienden en bekenden? Dat het kind zich intellectueel heeft kunnen ontwikkelen en gebruik heeft leren maken van haar/zijn capaciteiten? En juist hierop, althans de verstoring hiervan, dient de (groeps-)leerkracht alert te zijn. Veranderingen in het gedrag, het psycho-sociaal functioneren en de leerresultaten, want daarin schuilen de signalen van het kind dat wordt misbruikt of het slachtoffer is van huiselijk geweld.

Maar ook fysieke signalen kunnen worden opgepikt. Niet zelden komt het voor dat een kind vaker dan gemiddeld afwezig is, zelfs zonder dat het wordt af- of ziekgemeld. Verwondingen, blauwe plekken, veranderingen in het bewegingsapparaat (lopen, oog-handcoördinatie), de kleding en de uiterlijke verzorging kunnen signalen zijn.

Een andere leerkracht schreef mij over haar visie over roddelen en laster. De verhalen op het schoolplein? De verhalen die kinderen over elkaar vertellen? Roddels, achterklap, laster….ze zijn toch van alledag? Staan de bladen er niet vol mee? En ontslaat en vrijwaart dit dan de leerkracht van haar/zijn zorgplicht naar het kind (waarvoor zij/hij zegt het verlengstuk van de opvoeding te zijn)? Roddels worden pas laster wanneer zij aantoonbaar onjuist blijken te zijn en schadelijk zijn voor degene die de roddel betreft. Roddels over vermeend seksueel misbruik en/of huiselijk geweld dienen altijd serieus te worden genomen en te worden besproken binnen het team, met een vertrouwenspersoon of met de schoolleiding/directie. Roddels verdienen altijd de aandacht van de leerkracht en de school. Liever vijftien keer concluderen dat de roddel onjuist is, dan één keer een slachtoffer slachtoffer laten blijven zijn.

Als het dus klopt dat leerkrachten (op basisscholen en in het voortgezet onderwijs) onvoldoende zijn toegerust om adequaat alert te kunnen zijn op signalen van seksueel misbruik en/of huiselijk geweld, dan dient daar wat aan te worden gedaan. En snel ook. U kunt mij uitnodigen voor een informatieve en leerzame middag of reeks bijeenkomsten, waarin ik u niet alleen leer hoe en waarop u alert kunt zijn, maar waarbij ik  u ook leer hoe u hiermee om kunt gaan.

Bel 0621203655  of mail naar onderwijsdiensten@concies.nl


Elk kind in uw klas of bij u op school dat het slachtoffer is van seksueel misbruik of huiselijk geweld, verdient een competente leerkracht die daar aandacht aan weet te besteden.


Copyright©oncies 2017

Over CONCIES | mediation | relatietherapie | onderwijsdiensten

Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn roots, mijn persoonlijke ‘zijn’, in het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken. En ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij het beste is. Tijdens mijn werk als mediator ben ik, als vanzelf, steeds vaker ook relatietherapieën gaan doen. Dat doe ik de laatste jaren zelfs meer dan mediation (gemiddeld 35 per jaar). En alle mensen, nou ja alle, laat ik zeggen: ruim 99,5% van mijn cliënten is enthousiast en 97,5% is zeer tevreden over mijn werk voor hen. En daar gaat het uiteindelijk om. Ik ben een MfN-Registermediator, was een rechtbankmediator, en werkte op basis van toevoeging (vaak op verzoek van het Juridisch Loket). Maar de baten dekten niet langer de kosten. Tja, en ook mijn brood smaakt beter met een laagje boter en beleg. Vanuit mijn psychologie- (HBO) en psychiatrie-achtergrond (werkervaring en langdurig les geven), ben ik breed inzetbaar en deskundig op het gebied van de DSM-5 (o.a. autisme, ADHD, ADD, PDD-NOS, persoonlijkheidsstoornissen). Bovendien heb ik post-HBO neurologie gestudeerd. Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR (MfN) > ARBEIDSMEDIATOR (MfN) Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS - EXPAT Naast als mediator ben ik ook werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds 2016) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl Mijn levensmotto: Wat niet gezegd wordt, bestaat niet.
Dit bericht werd geplaatst in Alledaags, Angstcultuur, Arbeidsomstandigheden, Arbeidsrisico's, Bedreiging, Belangen, Belangenbehartiging, Bemiddeling, Bezorgdheid, Collegialiteit, Competenties, Escalatie, Familieleed, Gedragsproblemen, gemeentebeleid, Geweld, Gezin, gezondheidszorg, Huiselijk geweld, Informatief, Informatieplicht, Inspanningsverplichting, Integriteit, Intimidatie, Intimiteit, Jeugdbescherming, Jeugdzorg, Juridisch, Ketenbepaling, kinderbelangen, Kinderen, Kindermisbruik, Kinderombudsman, Kwaliteit van leven, Kwaliteit van zorg, Lichamelijk lijden, lijfstraffen, Machtsmisbruik, Magisch denken, Mediation, Onderhandelingen, Opleiden, Ouders, overheidsbeleid, Participatiesamenleving, pesten, Politie, Principieel onderhandelen, privacy, Puberteit, Repressie, Respect, Rugzakje, Seksueel misbruik, Spraakmakend, Uncategorized, Waarden en normen, Wanbeleid, Wanprestatie, Zorgplicht en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s