Mindfulness? U doet het misschien al vanuit uzelf!

Lisa en Shirah schrijven voor Metro. Zo schreven zij over Mindfulness en hun artikel heb ik gebruikt in dit blog. “Mindfulness, dat is toch met je volle aandacht een rozijn eten? Je uiterste best doen om meer in het moment te leven? En een hippe manier om je meer zen te voelen?”, maar dit vertelt niemand je over mindfulness. Mindfulness betekent oefenen, oefenen en nog eens oefenen…

Het ene moment ben je volledig gefocust op je ademhaling, het andere moment denk je aan dat ene mailtje dat je nog moet beantwoorden. Net zoals je niet van de één op andere dag een volleerd chirurg bent, vraagt mindfulness oefening. Mindfulness- en meditatie-experts noemen ons brein daarom ook wel de ‘monkey mind’; een soort aapje in je hoofd dat je constant afleidt. Het aapje trainen om zich op één ding te concentreren kost tijd en loont op den duur.

  • De meest gewone dingen kun je mindful doen

Eten, wachten op de trein, lopen, ademen, de was opvouwen. Wil je mindfulness toepassen in je dagelijks leven, dan hoef je echt niet meteen een wekenlange cursus voor te volgen. De kunst is het juist zo simpel mogelijk te houden. Begin bijvoorbeeld met een paar keer diep in- en uitademen met je volle aandacht. Of wees bewust van elke stap die je zet als je naar de trein loopt. Dat alleen kan al heel mindful zijn.

In het dagelijks leven ben je mogelijk al regelmatig mindful, maar ben je je daarvan niet bewust. En daar gaat het bij mindfulness nu net om: de bewustwording. Het welbewust handelen en stilstaan bij wat je allemaal doet. In het hier en nu zijn.

  • Je voelt beter aan wat je lichaam nodig heeft

Je lichaam is altijd in het hier en nu. Met de bodyscan, één van de meest bekendste mindfulnessoefeningen, scan je in gedachten je lichaam van top tot teen. Maar ook zonder er meteen een oefening van te maken, kun je gedurende de dag af en toe stilstaan bij hoe je je voelt. Door bewuster te worden van je lichaam, voel je beter aan waar je behoefte aan hebt. Zo merk je het sneller op als je gespannen bent of wanneer je trek hebt.

Een voorbeeld waarvan je waarschijnlijk zegt dat je dit af en toe al doet, maar niet dagelijks. En daar zit ‘m nou het verschil in. Doe je dit dagelijks, dan ben je mindful bezig.

  • Het helpt je beter omgaan met pijn

Lopen op hete kolen of in een ijskoud bad gaan liggen. Er zijn mensen die dit zonder enige moeite doen. De manier waarop je omgaat met pijn speelt een belangrijke rol in hoeveel pijn je ervaart. Door je aandacht ergens anders op te richten, kun je minder pijn voelen. Aan de andere kant kun je ook juist inzoomen op de pijn. Mindfulness helpt vervelende sensaties van een afstandje te bekijken en te ontspannen ondanks de pijn.

Pijn is wat dat betreft een van de moeilijker te beheersen aspecten in het leven. Niet in de laatste plaats omdat pijn niet alleen een fysieke factor heeft. Lichamelijke pijn onderscheidt zich heftig van mentale, geestelijke, pijn. Pijnprikkels kunnen onderdrukt worden, maar om dat adequaat te kunnen bij mentale pijn is een kunst op zich en is heel veel oefening en training nodig.

  • Je kunt je beter concentreren

Veel onderzoeken wijzen al jaren uit dat meditatie je aandacht/concentratie verbetert. Daar hoef je niet drie maanden voor op retraite, 5 dagen achter elkaar elke dag 20 minuten mediteren zorgt al voor veranderingen in je hersenen. Zo leert mindfulness je dat je altijd een keuze hebt en je dus zelf kunt kiezen hoe je met een situatie of emotie omgaat. Het blijkt zelfs dat Tibetaanse boeddhistische monniken, die urenlang mediteren, een heel ander brein hebben dan de gemiddelde mens.

  • Mindfulness tijdens mediation en relatietherapie

Mindfulness in het dagelijks leven en als levensstijl is in dit blog aangehaald uit het artikel van Lisa en Shirah. Maar, wat heb ik met mindfulness?

Ik ben er jaren geleden achter gekomen dat ik in mijn basishouding al mindful ben. Ik leef in het hier en nu, ben mij bewust van mijzelf, van mijn denken en mijn fysiek. Ik ervaar mijzelf in de breedste zin van mijn bestaan.

Tijdens mijn werk maak ik, zonder dat ik mij daarvan bewust ben, gebruik van elementen uit mindfulness. Tijdens mediation richt ik mij op de belevingswereld van partijen (de mentale beleving) in het hier en nu, toekomstgericht, en gefocust op gewenste veranderingen.

Het leed dat wordt ervaren noem ik pijn. Met deze vorm van -mentale en soms zelfs fysieke- pijn omgaan laat ik bewustworden. Waar komt deze pijn vandaan, hoe wordt die verwerkt en waar leidt dit toe? Hierdoor wordt het mogelijk de pijn een plek te geven. Ik richt mij niet op het laten verdwijnen van de pijn. Ik richt mij op het gebruiken van de ervaring met de pijn ten gunste van de toekomst.

Ik vraag partijen om zich om te keren. Van hun lichaam gericht op het verleden, naar een lichaam dat naar de toekomst is gedraaid. Niet dat daarmee het verleden wordt verlaten of ontkend. Het verleden verdwijnt niet. Het verleden kan ook worden gebruikt om met de pijn in de toekomst om te kunnen gaan. Het lichaam naar voren gedraaid wil nog niet zeggen dat er niet over de schouder naar het verleden kan worden gekeken. Door te kijken naar de pijn uit het verleden kan ervoor gezorgd worden dat deze in de toekomst kan worden voorkomen of gehanteerd en daarvoor kunnen maatregelen worden genomen in het hier en nu.

Tijdens mediations en relatiebemiddeling (zoals ik relatietherapie label) laat ik dit hier en nu centraal staan. Geconcentreerd op het heden, gericht op de toekomst, door terug te kijken naar het verleden, met het lichaam gericht naar voren. En dat valt niet mee voor de partners. Technisch gezien zijn zij partijen, maar om samen te kunnen werken aan het gewenste resultaat zullen zij partners moeten zijn.

Mindfulness, een modeverschijnsel of een nieuwe tak aan de boom van yoga? Het maakt niet uit of je mee wilt doen aan dit gebeuren. De kans is immers groot dat je dit onbewust al doet.

Ik doe niet aan mindfulness, maar ik handel zoals het voelt om aangenaam te kunnen werken én resultaten te laten bereiken bij mijn cliënten. Het levert mij een vrij stressloos leven op en mijn cliënten zijn, op misschien een enkeling na, heel tevreden.En die tevredenheid komt voort uit het positieve proces waaraan zij deelnemen. Bewust met het lichaam naar de toekomst gericht.

Copyright©oncies 2017

Over CONCIES | mediation | relatietherapie | onderwijsdiensten

Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn roots, mijn persoonlijke ‘zijn’, in het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken. En ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij het beste is. Tijdens mijn werk als mediator ben ik, als vanzelf, steeds vaker ook relatietherapieën gaan doen. Dat doe ik de laatste jaren zelfs meer dan mediation (gemiddeld 35 per jaar). En alle mensen, nou ja alle, laat ik zeggen: ruim 99,5% van mijn cliënten is enthousiast en 97,5% is zeer tevreden over mijn werk voor hen. En daar gaat het uiteindelijk om. Ik ben een MfN-Registermediator, was een rechtbankmediator, en werkte op basis van toevoeging (vaak op verzoek van het Juridisch Loket). Maar de baten dekten niet langer de kosten. Tja, en ook mijn brood smaakt beter met een laagje boter en beleg. Vanuit mijn psychologie- (HBO) en psychiatrie-achtergrond (werkervaring en langdurig les geven), ben ik breed inzetbaar en deskundig op het gebied van de DSM-5 (o.a. autisme, ADHD, ADD, PDD-NOS, persoonlijkheidsstoornissen). Bovendien heb ik post-HBO neurologie gestudeerd. Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR (MfN) > ARBEIDSMEDIATOR (MfN) Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS - EXPAT Naast als mediator ben ik ook werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds 2016) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl Mijn levensmotto: Wat niet gezegd wordt, bestaat niet.
Dit bericht werd geplaatst in Aannames, ADHD, Affectieve relatie, Afscheid, Agressie, Alledaags, Angst, arbeidsconflict, Arbeidsmediation, Asperger, Autisme, Balans, Bedreiging, Bekwaam, Belangen, Bemiddeling, Bindingsangst, Boosheid, Buitenlanders, Burenruzie, Buurtbemiddeling, Carcinoom, Christendom, Chronisch zieken, Co-ouderschap, Collegialiteit, Communicatie, Communicatiestoornis, Competenties, Complexe echtscheiding, Complexe scheiding, conflict, convenant, Dementie, Depressief, Depressiviteit, Discriminatie, dood, echtscheiding, echtscheidingsmediation, Eenoudergezin, Eenzaamheid, Ergernissen, Escalatie, Expertise, Familie, Familieconflict, Familieleed, Familiemediation, Frustraties, Gebroken-hart syndroom, Gedragsproblemen, Geestelijk lijden, Geregistreerd partnerschap, Geweldloos, Gezin, Herstel, Homoseksualiteit, Huiselijk geweld, Hulpmiddelen, Huntington, Huwelijk, Informatieplicht, Inspanningsverplichting, Integriteit, Intimidatie, Intimiteit, Irritaties, Kanker, Ketenbepaling, kinderbelangen, Kwaliteit van leven, Kwaliteit van zorg, Lichamelijk lijden, Liefdesverdriet, Mantelzorg, Mediation, Narcisme, Normen en waarden, Obsessief gedrag, Onderhouden, Ontspanning, Onverwerkt verdriet, Ouderlijk gezag, Ouders, ouderschapsplan, Overlijden, Passief geweld, Persoonlijkheidsstoornis, Pijn, Principieel onderhandelen, Psychologie, Puberteit, Relatiebemiddeling, Relatieprobleem, Relatietherapie, Respect, Rouwen, Samengesteld gezin, samenlevingsovereenkomst, samenwonen, Scheiden, scheiding, Seksueel actief, Seksueel misbruik, Seksuele ervaring, Slapen, Sociaal Juridische Dienstverlening, Sociaal lijden, Spanningen, Spraakmakend, Standpunten, Sterven, stress, Therapie, Toekomst, Trouwen, Uncategorized, Valentijnsdag, vechtscheiding, Verlatingsangst, Volwassenheid, vreemdgaan, Waarden en normen, Wraak, Zorgplicht en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s