Om de jaarwisseling depressief te maken voor de ‘lijners’ na het kerstdiner

NU.nl publiceerde dit vraaggesprek over de APPELFLAP….

(Begin citaat)

Naast oliebollen worden er tijdens de jaarwisseling ook veel appelflappen gegeten. Maar hoe gezond zijn die eigenlijk? NU.nl vroeg het Patricia Schutte van het Voedingscentrum en diëtiste Jiske Visser.

*

Wat is het minst gezond aan een appelflap?

Schutte: “Een appelflap levert net als andere koek en gebak weinig nuttige voedingsstoffen, maar wel veel calorieën. Het (roomboter)bladerdeeg is calorierijk en levert met name verzadigd vet. Daarnaast wordt er veel suiker toegevoegd.”
Visser: “De suiker en het bladerdeeg. Suikers zijn loze calorieën die je wel opeet, maar waar het lichaam niet veel mee doet. Je moet 37 minuten fietsen of 35 minuten wandelen om een appelflap te verbranden. Als je meerdere appelflappen eet, wat mensen vaak doen, staat daar een behoorlijke beweging tegenover.”

*

Er zit wel appel in. Is dat nog gezond?

Schutte: “Een appelflap bevat misschien nog een beetje vitamines en mineralen, maar daar hoef je het niet voor te eten. Dat weegt niet op tegen de nadelen.”
Visser: “Dat zou je denken, maar als je de appelflap opent, dan zie je dat de hoeveelheid appel niet heel groot is. Daarnaast is het vermengd met suiker, wat de voedingswaarde van de appel minder maakt.”

*

Is een appelflap gezonder of minder gezond dan een oliebol?

Schutte: “Een appelflap is vaak groter dan een oliebol, waardoor het meer calorieën, vet en verzadigd vet bevat. Je kunt een oliebol wel iets gezonder maken door te letten op het soort vet dat je gebruikt en de temperatuur van het frituurvet. In vloeibaar vet zit namelijk veel minder verzadigd vet dan in hard frituurvet. Als je de frituur instelt op 150 tot 175 graden, dan neemt je oliebol minder olie op.”
Visser: “In een appelflap zitten 388 kilocalorieën en 40 gram koolhydraten. In een oliebol zitten 179 calorieën en 26 gram koolhydraten. Het verschil is dus best wel groot. Je kunt beter één à twee oliebollen eten dan een appelflap.”

*

En kan je beter een appelflap eten of een appelbeignet?

Schutte: “Een appelflap bestaat uit een mengsel van appel, rozijnen, suiker en kaneel en gaat met een plak bladerdeeg de oven in. Een appelbeignet is alleen een stuk appel dat door beslag wordt gehaald en vervolgens wordt gefrituurd. Een appelflap bevat relatief meer suiker en veel meer calorieën.”
Visser: “De samenstelling van een appelflap en appelbeignet is vergelijkbaar. Zowel qua calorieën als koolhydraten. Wat vooral gevaarlijk is, is als ze alle drie op tafel komen: dat lokt uit om meer te eten.”

*

Hoe vier je gezond Oud & Nieuw?

Schutte: “Tijdens de feestdagen is er ruimte om te genieten van iets extra’s. Je kunt ook kiezen voor kleinere porties, zelf oliebollen bakken of kleine appelbeignets maken. Gezond frituren helpt dus ook en laat je oliebollen en appelbeignets goed uitlekken op keukenpapier. Dat scheelt weer!”
Visser: “Het loont om zelf oliebollen en appelflappen te maken, zodat je zelf in de hand hebt wat je erin stopt. Je kunt dan zelf bepalen hoeveel suiker je toevoegt en hoeveel appel. Daarnaast kun je overdag al rekening houden tijdens je maaltijden. Maar: je eet ze vaak maar één keer per jaar. Dus eet met mate, maar geniet er wel van.”

(Einde citaat)

Fijne jaarwisseling

*

Copyright©️oncies 2018

Over CONCIES | mediation | relatietherapie | onderwijsdiensten

Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn roots, mijn persoonlijke ‘zijn’, in het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken. En ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij het beste is. Tijdens mijn werk als mediator ben ik, als vanzelf, steeds vaker ook relatietherapieën gaan doen. Dat doe ik de laatste jaren zelfs meer dan mediation (gemiddeld 35 per jaar). En alle mensen, nou ja alle, laat ik zeggen: ruim 99,5% van mijn cliënten is enthousiast en 97,5% is zeer tevreden over mijn werk voor hen. En daar gaat het uiteindelijk om. Ik ben een MfN-Registermediator, was een rechtbankmediator, en werkte op basis van toevoeging (vaak op verzoek van het Juridisch Loket). Maar de baten dekten niet langer de kosten. Tja, en ook mijn brood smaakt beter met een laagje boter en beleg. Vanuit mijn psychologie- (HBO) en psychiatrie-achtergrond (werkervaring en langdurig les geven), ben ik breed inzetbaar en deskundig op het gebied van de DSM-5 (o.a. autisme, ADHD, ADD, PDD-NOS, persoonlijkheidsstoornissen). Bovendien heb ik post-HBO neurologie gestudeerd. Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR (MfN) > ARBEIDSMEDIATOR (MfN) Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS - EXPAT Naast als mediator ben ik ook werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds 2016) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl Mijn levensmotto: Wat niet gezegd wordt, bestaat niet.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s