Uw goede voornemen: Afvallen (en het jojo-effect)

Onlangs sprak ik met een goede vriendin. Ze was de afgelopen tijd, in een vrij kort tijdsbestek, maar liefst 6 kilogram aan lichaamsgewicht kwijtgeraakt. Doordat zij zich een tijdje behoorlijk ziek had gevoeld, was haar eetlust afgenomen. Maar nu begon zij weer trek te krijgen en ze kondigde aan dat zij zo nog even naar de snackbar aan de overkant van de weg zou gaan. “Dat is toch weer een goed teken, vind je ook niet?” Hoe teleurgesteld was zij toen ik daarop met nee antwoordde.

Het is ook weer januari en menigeen heeft zich vast weer voorgenomen om af te vallen. Het probleem voor velen van hen is het jojo-effect. Eerst met heel veel moeite de kilo’s kwijtraken en daarna in recordtijd weer aankomen.

*

Er gaan nogal wat verhalen rond over afvallen. En afvallen, het is ontzettend lastig. Iedereen om heeft allerlei tips, maar velen ervan zijn onzin, ze zijn fabels. Het voedingscentrum heeft een aantal hardnekkige fabels over voeding en afvallen bekend gemaakt. Wat zijn deze hardnekkige fabels over afvallen?

*

  • Grapefruit- en citroensap breekt vet af 

Fabel. Ruim 58 % van de Nederlanders gelooft inderdaad dat citroensap en grapefruitsap vet afbreekt. Maar helaas, het is niet waar, grapefruit- en citroensap breekt geen vet af. Er worden veel verhalen over verteld, maar er is geen enkel bewijs dat het drinken van dit sap helpt om af te vallen.

*

  • Na 8 uur ’s avonds verbrand je geen calorieën meer 

Fabel. Meer dan de helft van de Nederlanders denkt inderdaad dat na 8 uur ’s-avonds het lichaam geen calorieën meer verbrandt. Van eten in de avond wordt iemand niet dik, maar wat wel belangrijk is, is het totale aantal calorieën dat men per dag binnenkrijgt ten opzichte van het aantal calorieën wat men per dag verbrandt.

*

  • Om af te vallen moet je koolhydraten en vet gescheiden eten 

Fabel. Er zijn verschillende diëten die hierop gebaseerd zijn, maar er is geen wetenschappelijk bewijs voor gevonden. Er is maar één manier waarop men gewicht kan verliezen en dat is door minder calorieën naar binnen te krijgen dan dat er verbrand worden.

*

  • Wanneer je af wilt vallen mag je geen zoetigheid meer

Fabel. Men mag best zoetigheid eten, maar dan wel met mate. Wanneer men twee tot drie keer per week iets zoets eet, dan is dat met mate en dan zorgt men er ook voor dat het iets speciaals blijft waar naar kan worden uitgekeken.

*

  • Brood, aardappelen, pasta en rijst zijn dikmakers 

Fabel. Dit is misschien wel de grootste fabel die er is. Deze voedingsmiddelen bestaan uit koolhydraten en daarvan wordt gedacht dat het schommelingen in de bloedsuikerspiegel veroorzaakt waardoor men meer zou gaan eten. Maar dat is wetenschappelijk nooit bewezen. Koolhydraten bevatten minder calorieën dan vet, bevatten belangrijke mineralen en vitamines, en ze bevatten vaak ook vezels die sneller voor een verzadigd gevoel zorgen. En ze zijn ook nog eens een belangrijke bron van energie die we hard nodig hebben.

*

  • Ban het vet uit het dieet 

Fabel. Het is juist helemaal niet goed om vet weg te laten uit het dieet. Ons lichaam heeft vet namelijk nodig, onder andere voor voldoende vitamine A, D, E en K, voor de opbouw van cellen en weefsels, de aanmaak van hormonen en de aanmaak van gal. Het is natuurlijk wel verstandig om te letten op de hoeveelheid vet die wordt gegeten, en om het gebruik van verzadigde vetten te beperken. Er zijn voldoende gezonde vetten zoals die in avocado’s, vette vissoorten, noten en zaden en bijvoorbeeld olijfolie. Deze vetten bevatten omega 3, 6, en 9 en kunnen ons onder andere helpen om het cholesterolgehalte op peil te houden en om onze hart- en bloedvaten in goede conditie te houden.

*

  • Het hebben van zware botten 

Fabel. Ongeveer 35% van de Nederlanders gelooft inderdaad dat het hebben van zware botten een oorzaak van overgewicht is. Maar zware botten bestaan niet. Overgewicht betekent dat men meer weegt dan goed is voor de gezondheid. Dit extra gewicht is bij de meeste mensen vooral extra lichaamsvet. Het gewicht van botten verschilt niet veel tussen mensen, maar is natuurlijk wel afhankelijk van lengte. Bij het berekenen van de Body Mass Index wordt hier rekening mee gehouden.

*

  • Men mag onbeperkt lightproducten nuttigen

Fabel. Light betekent dat het product minder suiker of vet bevat dan het oorspronkelijke product, maar dat is niet hetzelfde als dat ze caloriearm zijn. In lightproducten zitten dan wel minder suikers, maar deze zijn vaak vervangen door andere zoetstoffen en koolhydraten. Soms maakt het voor de calorie-inname dus weinig verschil of men een light variant kiest of niet. Lightproducten kunnen passen in een gezond voedingspatroon, maar het risico is ook groot dat men er meer van zal eten of drinken, omdat er gedacht wordt dat het geen kwaad kan. Het is dus erg belangrijk dat men de etiketten goed leest.

*

  • Door het ontbijt over te slaan is men goed op weg 

Fabel. Het weglaten van het ontbijt is juist helemaal geen goed idee wanneer men wil afvallen. Ten eerste krijgt men veel eerder trek en gaat men daardoor waarschijnlijk meer bij een volgende maaltijd eten. En daarnaast is het belangrijk om ’s morgens gelijk de stofwisseling op gang te brengen, zodat men de rest van de dag alles wat men eet en drinkt goed kunt verwerken.

*

  • Het metabolisme, de spijsvertering, de fysiologische benadering

Feit. De stofwisseling speelt echter wel een grote rol in het o zo bekende jojo-effect.
Het jojo-effect is het effect dat optreedt wanneer men eerst flink afvalt en daarna weer in razend tempo aankomt tot het oude gewicht. Sterker nog, men wordt vaak wat zwaarder dan voor de periode van het afvallen. De oorzaak hiervan ligt in de stofwisseling, het metabolisme. Het lichaam reageert namelijk op de afname van het aantal opgenomen calorieën door de stofwisseling naar beneden toe bij te stellen. Het metabolisme gaat dus omlaag. De verbranding gaat op een lager pitje zou je kunnen zeggen. Dit mechanisme treedt geleidelijk aan op en verklaart onder meer hoe het komt dat men aanvankelijk voortvarend afvalt en dat dit na verloop van tijd steeds langzamer gaat.

Dat gebeurde ook bij mijn goede vriendin. In korte tijd viel zij maar liefst 6 kilo af. En nu de trek weer terugkwam, kwam ook de oude eetgewoonte weer terug. Dat de trek terugkomt is een goed teken, maar dat het eetgedrag daarmee zijn herintrede ging doen, was dat niet. En dit gebeurt ook bij mensen die, na lang zwoegen, hun streefgewicht hebben gehaald. Men is blij en denkt dat het dan geen kwaad kan dat er weer normaal wordt gegeten. En dat doet men dan ook. Echter! De stofwisseling, het metabolisme, is ingesteld op de inname van minder calorieën. En wat doet het lichaam van nature met het overschot aan deze calorieën? Juist! Omzetten in lichaamsvet. En dat gaat razendsnel. En daarmee is men, door dit weer normaal eten, de weg van het aankomen weer ingeslagen. Frustrerend, want dat aankomen gaat veel sneller dan dat het afvallen is gegaan.

Mijn goede vriendin doet er dus goed aan om niet naar de overkant te gaan en haar trek te belonen met een snack. Wil zij verder afvallen, en dat wil zij graag, dan zal zij op zoek moeten gaan naar een meer uitgebalanseerd voedingspatroon. Niet dat daar geen snack in zou passen, wel dat dit dan wordt gecompenseerd door iets anders te laten staan. Bovendien is het verstandig om de stofwisseling weer te verhogen. Daarom is het goed om het veranderde innamepatroon te ondersteunen met lichamelijke inspanning. Bewegen zorgt voor een verhoging van het stofwisselingsproces en dus van het metabolisme. En dan kan een enkele snack best wel een keertje.

*

  • Conclusie

Wat wel helpt en in ieder geval geen fabel is om af te vallen, dat is een verandering van de levensstijl. Dat wil zeggen minder, gevarieerder en gezonder eten en daarbij meer bewegen. De kilo’s zullen er waarschijnlijk niet van afvliegen maar het is wellicht wel makkelijker en om dit langer vol te houden en het effect is blijvend. Zelf ben ik zo in 3 jaar tijd ruim 30 kilogram afgevallen.

*

Copyright©oncies 2019

Over CONCIES | mediation | relatietherapie | onderwijsdiensten

Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn roots, mijn persoonlijke ‘zijn’, in het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken. En ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij het beste is. Tijdens mijn werk als mediator ben ik, als vanzelf, steeds vaker ook relatietherapieën gaan doen. Dat doe ik de laatste jaren zelfs meer dan mediation (gemiddeld 35 per jaar). En alle mensen, nou ja alle, laat ik zeggen: ruim 99,5% van mijn cliënten is enthousiast en 97,5% is zeer tevreden over mijn werk voor hen. En daar gaat het uiteindelijk om. Ik ben een MfN-Registermediator, was een rechtbankmediator, en werkte op basis van toevoeging (vaak op verzoek van het Juridisch Loket). Maar de baten dekten niet langer de kosten. Tja, en ook mijn brood smaakt beter met een laagje boter en beleg. Vanuit mijn psychologie- (HBO) en psychiatrie-achtergrond (werkervaring en langdurig les geven), ben ik breed inzetbaar en deskundig op het gebied van de DSM-5 (o.a. autisme, ADHD, ADD, PDD-NOS, persoonlijkheidsstoornissen). Bovendien heb ik post-HBO neurologie gestudeerd. Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR (MfN) > ARBEIDSMEDIATOR (MfN) Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS - EXPAT Naast als mediator ben ik ook werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds 2016) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl Mijn levensmotto: Wat niet gezegd wordt, bestaat niet.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s