Nico Keuning heeft geen idee waarover hij het heeft.

In een artikel dat online is te lezen via deze link: https://www.volkskrant.nl/cs-b16ce7d2, schrijft Nico Keuning over het inkorten van de studieduur van opleidingen in het HBO. Hij onderbouwt dit met praktische argumenten, gebaseerd op het curriculum van HBO-studies. Het geld dat met het inkorten van de studieduur wordt bespaard, zou dan kunnen worden geïnvesteerd in het basisonderwijs. Daarnaast zouden studenten aan het HBO een minder grote studieschuld opbouwen. Beste Nico, het is allemaal goed bedoeld, denk ik, maar je hebt een paar essentiële aspecten over het hoofd gezien.

*

Het eerste punt, en misschien wel het meest essentiële, is dat met het inkorten van de studieduur ook het aantal studieplaatsen afneemt. Er ontstaat krapte in het HBO voor studenten die een HBO-opleiding wensen te volgen. Het aantal plaatsen in de collegezalen, de reguliere leslokalen, en het aantal plaatsen dat beschikbaar is voor het uitvoeren van assignements, wordt immers evenredig kleiner met de afnemen van het aantal beschikbare docenten. Voor de goede orde: De financiering van een beroepsopleiding, en daarmee ook het aantal docenten (FTE’s) dat aan die opleiding is verbonden, is nog altijd gekoppeld aan het aantal studenten. Dus….afname van instroom….en afname van de financiering van het onderwijs! En met minder geld is er minder beschikbaar van het gevraagde produkt: onderwijs.

*

Het tweede punt waarover niet lijkt te zijn nagedacht is de thesis- en stagebegeleiding. HBO’s, en andere onderwijsinstellingen, worden jaarlijks afgerekend op hun uitstroom. Dit houdt in dat de overheid de financiering van de instellingen niet alleen meer koppelt aan het aantal studenten dat daadwerkelijk aan het leerproces deelneemt, maar ook afhankelijk heeft gemaakt van het aantal dat feitelijk de eindstreep heeft gehaald.

Studenten die in hun afstudeerjaar zitten, hebben begeleiding en ondersteuning nodig. Zowel tijdens hun stage als tijdens het schrijven van hun thesis. Afschaffen van beide studietrajecten komt overeen met het verwijderen van het bewijs van bekwaamheid en deskundigheid. In sommige beroepsopleidingen zijn deze bewijzen zelfs voorwaardelijk voor de bevoegdheid om het beroep te mogen uitoefenen. Beroepsopleidingen draaien om deze twee spillen: Hoe bekwaam (vaardig) is de afgestudeerde beroepsbeoefenaar? En hoe deskundig is deze? Waarbij de toekomstige werkgever maar al te graag inzichten heeft in beide aspecten, opdat zij bevoegd personeel in dienst kunnen nemen (in de zorg bijvoorbeeld).

Voor studenten is het voldoen van de eindstage, op de eindtermen van de gevolgde opleiding al een hele opgave. Laat staan dat deze als ‘nieuweling’ meteen in staat is om een relevant, adequaat en valide onderzoek uit te voeren en daarvan verslag te doen. Thesisbegeleiders hebben hier hun handen aan vol. Afschaffen zou tot een lastenverlichting van de begeleiders kunnen leiden. Voor de student leidt dit tot een regelrechte afbreuk van hun bekwaamheid en deskundigheid en dus hun kansen op de arbeidsmarkt.

*

Het derde aspect waarover niet lijkt te zijn nagedacht is: Wat gebeurt er met het geld dat vrijkomt uit het HBO in het basisonderwijs. De geschiedenis heeft toch wel uitgewezen dat geld, en of dat nu extra is of niet, dat bedoeld is om tot verlichting van de werkdruk, zoals dat ook is gebeurd in de zorg en bij de politie (meer handen aan het bed én meer blauw op straat), te komen, niet heeft geleid tot hetgeen waarvoor het is bestemd.

In eerdere blogs over dit onderwerp heb ik bij herhaling geduid op de noodzaak om extra gelden te oormerken, zodat dit budget ook daadwerkelijk wordt aangewend waarvoor het is bedoeld. Herzieningen in deze richting, en dus het oormerken van de geldstromen die naar het, in dit geval, onderwijs gaan, zal meer opleveren dan het schrappen van studiejaren of studieactiviteiten.

Met geld alleen is men er echter nog niet. Als ik zie hoeveel de draaglast in het onderwijs is toegenomen, niet alleen doordat de lesgroepen in omvang zijn toegenomen, doordat de bureaucratie bezit heeft genomen van de werktijd van het onderwijzend personeel, waartegenover een financiële compensatie van -20% (als extreem voorbeeld) staat, dan zal de instroom van gekwalificeerd en deskundige personeel nog verder stokken. Al was het maar doordat ook het HBO-onderwijs voor de toekomstige docenten inhoudelijk met zo’n 25% wordt gekort.

*

Het onderwijs financieel innoveren of structureel renoveren is noodzakelijk. Daarover is iedereen het ondertussen wel eens. Maar het idee van Nico Keuning ontbeert een echte oplossing: Laat het geld niet in de bodemloze put (de zakken van de vele managers en megalomane gebouwen) verdwijnen, maar zorg ervoor dat het daar wordt gebruikt waarvoor het is bedoeld. Dan wordt het beroep van leerkracht zijn in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs, het beroepsonderwijs én het wetenschappelijk onderwijs ooit weer aantrekkelijk om voor te kiezen en staan er weer mensen voor de klas die met hart en ziel zich inzetten voor de toekomst van hen die het willen maken op de arbeidsmarkt.

*

Copyright©️oncies 2019

*

N.B. Ik heb 25 jaar in het onderwijs (en dan met name in het gezondheidszorgonderwijs) gewerkt. Ik heb meegewerkt aan innovatieproject en implementatieprojecten. En ik ben betrokken geweest bij het ontwikkelen daarvan. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe er met het geld in het algemeen en met extra centen in het onderwijs, maar ook in de zorg, werd omgegaan.

Over CONCIES | mediation | relatietherapie | onderwijsdiensten

Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn roots, mijn persoonlijke ‘zijn’, in het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken. En ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij het beste is. Tijdens mijn werk als mediator ben ik, als vanzelf, steeds vaker ook relatietherapieën gaan doen. Dat doe ik de laatste jaren zelfs meer dan mediation (gemiddeld 35 per jaar). En alle mensen, nou ja alle, laat ik zeggen: ruim 99,5% van mijn cliënten is enthousiast en 97,5% is zeer tevreden over mijn werk voor hen. En daar gaat het uiteindelijk om. Ik ben een MfN-Registermediator, was een rechtbankmediator, en werkte op basis van toevoeging (vaak op verzoek van het Juridisch Loket). Maar de baten dekten niet langer de kosten. Tja, en ook mijn brood smaakt beter met een laagje boter en beleg. Vanuit mijn psychologie- (HBO) en psychiatrie-achtergrond (werkervaring en langdurig les geven), ben ik breed inzetbaar en deskundig op het gebied van de DSM-5 (o.a. autisme, ADHD, ADD, PDD-NOS, persoonlijkheidsstoornissen). Bovendien heb ik post-HBO neurologie gestudeerd. Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR (MfN) > ARBEIDSMEDIATOR (MfN) Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS - EXPAT Naast als mediator ben ik ook werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds 2016) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl Mijn levensmotto: Wat niet gezegd wordt, bestaat niet.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s