ASIEL- & VLUCHTELINGENBELEID: Stimuleren of ontmoedigen?

Wanneer we de politici in de media moeten geloven, dan wordt Nederland nog steeds overspoeld door vluchtelingen/asielzoekers. Een verzamelterm voor mensen die hun huis en haard hebben moeten verlaten om aan hun omgeving te ontvluchten. Mensen die voor hun levens dienen te vrezen, vanwege het geweld om hen heen of hun levensovertuiging. Het is opnieuw het onderwerp van de dag, maar nu via de ruggen van kinderen die daarbij betrokken zijn. Het is immers opnieuw verkiezingstijd….

Er zijn ook vluchtelingen die helemaal niet mee worden geconfronteerd met levensbedreigende omstandigheden of geweld en van de gelegenheid gebruik maken om elders (onder meer hier in Nederland) hun geluk te beproeven. De vraag die steeds luider wordt gesteld is of door Nederland deze stroom beter dient te worden gecontroleerd of te worden gestopt. De politiek doet daarin geen stellingname (met uitzondering van de PVV). Wel is er weer een herhaalde discussie op gang gekomen over de verruiming van het kinderpardon. Een andere kijk op de totale problematiek?

En er zijn columnisten die daarop inspringen, zoals in dit voorbeeld: https://www.metronieuws.nl/Columnisten/2019/01/asieladvocaten-zijn-nsbers

*

Wat gemist wordt is eenduidig beleid. Zoals dat wel in meer zaken wordt gemist. De Rijksoverheid kenmerkt zich door het nalaten van afspraken maken over wie wel of niet een vluchteling is met een asielstatus. Door eenduidigheid te creëren over wie tot deze groep behoort, kan er onderscheid worden gemaakt in wie wel of niet aanspraak kan maken op verblijf, dus opvang, in Nederland, en dus dient te worden toegelaten.

Maar dat is niet het enige waarin de rijksoverheid beleid kan maken. Want, welk beleid is er daarna van toepassing? Hoe zit het met de toekomst van deze asielzoekers? Daarbij dient te worden gedacht aan de volgende aandachtspunten:

  • De toekenning van de asielstatus
  • De duur van de asielstatus
  • De economische onafhankelijkheid tijdens de asieltatus
  • De toepassing van sociale voorzieningen in geval van een asielstatus
  • Het terugkeerbeleid in de toekomst
  • *
  • En dan is iemand erkend asielzoeker

    Al decennia lang is de duur van de asielstatus een probleem. De procedures nemen jaren in beslag. Krijgen asielzoekers de verblijfsstatus waarin het verblijf in Nederland voor onbepaalde tijd wordt? Het is mogelijk om langdurig te blijven procederen. Soms zo lang dat er aanspraak kan worden gemaakt op humanitaire gronden om niet te worden uitgezet, zoals bij Mauro, Lili en Howick. En de oorzaak van deze langdurige procedures ligt in de ondoorzichtigheid van de criteria.

    De wetgeving op dit gebied dient daarom te worden gewijzigd. Zoals wetgeving op het gebied van de gezondheidszorg en werk kan worden veranderd, gemodernaliseerd, zo kan dat ook met de asielwetgeving.

    Het is mogelijk om wetswijzigingen aan te brengen zoals:

    1. De asielzoeker dient zijn identiteit te kunnen aantonen om als zodanig te kunnen worden aangemerkt.
    2. De asielzoeker blijft deze status behouden voor een periode van maximaal 5 jaar.
    3. De asielzoeker dient verplicht de arbeid aan te nemen die hem/haar wordt aangeboden.
    4. Sociale voorzieningen worden beperkt tot op bijstandsniveau. Inclusief alle daarop van toepassing zijnde regelgeving.
    5. Kinderbijslag wordt uitsluitend toegekend en uitgekeerd op basis van de daadwerkelijke fysieke aanwezigheid van kinderen in Nederland.
    6. De asielzoeker is verplicht naar het land terug te keren wanneer:
    • De persoonlijke identiteit niet kan worden vastgesteld door middel van wettelijk erkende identiteitsdocumenten;
    • De termijn van 5 jaar is verstreken en er geen verblijf voor onbepaalde tijd is toegekend, en ongeacht de ontwikkelingen op persoonlijk gebied (als de geboorte van kinderen);
    • De status van asielzoeker niet langer van toepassing is, omdat de oorspronkelijke omstandigheden in het land van herkomst tussentijds veranderen. Ongeacht de duur van het verblijf en de maatschappelijke en/of economische status van de asielzoeker;
    • Er sprake is van grensoverschrijdend gedrag, geweldpleging en/of een misdrijf (waarbij de Nederlandse wetgeving, en de maatschappelijke én culturele waarden en normen maatgevend zijn).

    De asielzoeker dient, aan het einde van zijn asielstatus, of zoveel als mogelijk eerder, altijd naar het land van herkomst terug te keren. Deze regel is tevens van toepassing op eventuele partners en kinderen, al dan niet geboren tijdens het verblijf in Nederland.

    De verblijfsstatus voor asielzoekers wordt uitsluitend van toepassing wanneer het land van herkomst in de tussenliggende tijd (5 jaar) is overgenomen door een vreemde mogendheid.

    *

    Het lijken harde regels, maar elke asielzoeker weet dan waaraan hij/zij begint wanneer hij/zij asiel aanvraagt in Nederland. Ook eventuele (Nederlandse) partners zijn op de hoogte van dit beleid en weten waaraan zij beginnen wanneer zij een relatie met een asielzoeker aangaan en kinderen krijgen.

    Door de verplichte identiteitsbepaling kan worden vastgesteld of iemand daadwerkelijk afkomstig is uit een gebied waarin hij/zij voor zijn/haar leven dient te vrezen. En dat er geen sprake is van persoonlijk economisch belang. De asielstatus is vervolgens gegarandeerd voor maximaal 5 jaar. Iemand vraagt immers asiel aan vanwege de gevaren die hij/zij loopt in het land van herkomst. Wijzigen de omstandigheden in het land van herkomst, dan is de asielstatus niet langer van toepassing en dan dient de asielzoeker direct terug te keren naar het land van herkomst (vandaar de identiteitscontrole), ongeacht zijn/haar ondertussen opgebouwde maatschappelijke of economische status in Nederland.

    De kans dat de situatie, na 5 jaar, nog hetzelfde is als de oorspronkelijke situatie ten tijde van het vluchten is zeer klein. Er bestaat dan geen grond meer om de asielstatus te handhaven en terugkeer naar het land van herkomst is onherroepelijk.

    Het grootste probleem zal de status van partners en (klein-)kinderen van de asielzoeker zijn. Hoe meedogenloos het ook mag klinken, het schept wel duidelijkheid wanneer er geen onderscheid wordt gemaakt en dat al deze mensen mee dienen te keren naar het land van herkomst.

    *

    Het wordt dus tijd dat er iets wordt gedaan aan de huidige situatie. Vluchtelingen en asielzoekers worden toegelaten zonder dat zij zich kunnen identificeren. En dat terwijl zij wel allerlei andere zaken hebben geregeld om te kunnen vluchten. Het is bekend dat identiteitsbewijzen moedwillig worden vernietigd. Het verschil tussen hen die dienen te vrezen voor hun leven en hen die om economische redenen de oversteek maken is daardoor niet vast te stellen. Maar ook het haast eindeloos kunnen procederen dient aangepakt te worden.

    *

    Copyright©oncies 2018/2019

    N.B. En dan komt vandaag (25 januari 2019) in het nieuws dat de gemeente Amsterdam illegalen gratis onderdak gaat bieden en hen een speciale citypas gaan geven waarmee deze illegalen allerlei (vooral financiële) voordeeltjes krijgen. Het levenscomfort van de illegalen wordt hiermee opgewaardeerd naar een niveau dat beduidend hoger ligt dan dat van de gemiddelde Amsterdammer.

    Tja, dat krijg je zolang er geen eenduidig vluchtelingen- en asielbeleid is, dat ook werkelijk wordt uitgevoerd.

    Advertenties

    Over CONCIES | mediation | relatiebemiddeling | onderwijsdiensten

    Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn roots, mijn persoonlijke zijn, het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken, en ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij het beste is. Tijdens mijn werk als mediator ben ik, als vanzelf, steeds vaker ook relatietherapieën gaan doen. Dat doe ik de laatste jaren zelfs meer dan mediation (gemiddeld 30 per jaar). En alle mensen, nou ja alle, laat ik zeggen: ruim 99,5% van mijn cliënten is enthousiast en 97,5% is zeer tevreden over mijn werk voor hen. En daar gaat het uiteindelijk om. Ik ben een MfN-Registermediator, rechtbankmediator, en werk op basis van toevoeging (vaak op verzoek van het Juridisch Loket). Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR (MfN) > ARBEIDSMEDIATOR (MfN) Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS - EXPAT Naast als mediator ben ik ook werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie (HBO-opgeleid) en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds vorig jaar) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl Mijn levensmotto: Deel je verdriet en het wordt half zo klein, deel je vreugde en het wordt tweemaal zo groot.
    Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

    Geef een reactie

    Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

    WordPress.com logo

    Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

    Google+ photo

    Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

    Twitter-afbeelding

    Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

    Facebook foto

    Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

    Verbinden met %s