MBO-onderwijs op de verroeste schop van 1995

“Het MBO-onderwijs gaat op de schop”, schreef Minister Bussemaker in 2014 aan de Tweede Kamer.
“Onderscheid maken tussen vak- en beroepsonderwijs”, om de vakmensen in het beroep te krijgen….oude wijn in nieuwe zakken, vroeg ik mij destijds af.

-Je moet er maar opkomen-

Bovendien wilde de minister af van de grote scholen en de opleidingen praktischer en korter maken. CONCIES dus.
MBO-scholen zouden meer moeten gaan samenwerken met bedrijven in de regio, waardoor de leerlingen beter zouden worden voorbereid op de beroepspraktijk.

-Jaja-

In 2018 bedenkt de minister, dan Ingrid van Engelshoven, dat er een status dient te worden gekoppeld aan de opgeleide MBO-leerling. Een nieuwe poging om het MBO-onderwijs aantrekkelijker te maken, omdat het de overheid maar niet lukt om leerlingen uit het voortgezet onderwijs aan te trekken in het MBO-onderwijs, waardoor er steeds minder vakbekwame mensen beschikbaar komen in de bouw, de zorg en in vele andere ambachtelijke beroepen.

*

Voor deze plannen stellen de opeenvolgende ministers extra geld beschikbaar. De vraag is: Hoeveel en wanneer?
Wanneer dat duidelijk is, dan voldoet dit prachtige plan nog niet. De (huidige) minister zal dit extra budget moeten oormerken, wat zoiets inhoudt dat het controleerbaar wordt besteed waarvoor het is bestemd. Gebeurt dit oormerken niet, dan verdwijnt het geld in de grote, bodemloze put en komt het, opnieuw, in de grote zakken van de bestuurders en het management terecht.

Oud-minister Bussemaker wilde de grootte van de scholen terugbrengen.
In feite zei zij: “Ik wil terug naar waar we vandaan zijn gekomen”, en zij liep en passant voorbij aan het volgende:
De megascholen die MBO’s zijn zo groot geworden door het beleid van haar voorgangers. Deze hebben megagebouwen laten neerzetten. Vele honderden miljoenen zijn daarin geïnvesteerd, vooral ten koste van de kwantiteit en kwaliteit van het personeel en dientengevolge het te leveren onderwijs, het primaire proces zoals dat in jargon wordt genoemd.

Recent mocht ik nog meemaken, dat een duurdere kwalitatief betere docent werd vervangen door een goedkope, pas afgestudeerde docent die vakinhoudelijk niet op de hoogte was. Ongekwalificeerd en onbekwaam voor de klas, de zijinstromer. U kent ze wel. Een trend die in het basis- en voortgezet onderwijs al jaren aan de gang is en waartegen steeds meer weerstand groeit onder de bevoegd en bekwaam opgeleide onderwijzers en onderwijzeressen.
En ondertussen werd er, duurder uitvallende, nieuwbouw gepleegd.

Het bestuur en de managers ontlenen de status van hun megasalarissen aan de status en omvang van hun ‘onderneming’. Zij zien de omvang van de gebouwen en het aantal deelnemers/leerlingen/studenten dat bij hen staat ingeschreven (hoeven dus niet per se onderwijs te volgen), als referentie voor de hoogte van hun inkomens. Denkt de minister nu werkelijk dat deze mannen en vrouwen hieraan iets zullen veranderen?
De kapitaalvernietiging van de gepleegde nieuwbouw en de kosten van de schaalverkleining zullen het beschikbare budget ver overschrijden. Dus een argument om het plan te doen mislukken, tenzij het extra budget voor het inhoudelijke deel van de opleidingen, het onderwijs dus, wordt geoormerkt.

Deze hele ontwikkeling heb ik in 1995 al voorspelt. Niet dat ik toen de wijsheid in pacht had, maar iedereen kon toen al zien aankomen dat Nederland, zij het met een vertraging van zo’n 20 jaar, de trends is de Verenigde Staten van Amerika zou volgen. En daar was de schaalverkleining, na de ontwikkeling naar megascholen, in 1994 reeds ingezet.
Ik begreep toen al niet dat de Nederlandse overheid de omslag naar de Regionale OpleidingsCentra (ROC’s), het centraliseren van het verspreid over de provincies aangeboden onderwijs, doorzette. De overheid had zich deze miljarden opslurpende operatie kunnen besparen.
En nu wordt het proces in omgekeerde vorm ingezet. Het plan van ex-minister Bussemaker is geen startmoment naar beter onderwijs, het is niet meer dan de opmaat naar het volgende miljardenkostende project. Hierin verandert ook niets wanneer de huidige minister de status van de afgestudeerde MBO-er enige glans geeft. Het MBO-onderwijs verandert hier niet door, want de financiering gaat opnieuw niet naar degenen die het onderwijs moeten verzorgen.

Ik ben in 2009 uit het onderwijs gestapt en wat ben ik blij dat ik die stap heb gezet. Spreek ik nu oud-collega’s, dan hoor ik hoe hun teams nog kleiner zijn geworden. En dat terwijl het aantal deelnemers aan het onderwijs is toegenomen. Het aantal drop-outs is evenredig toegenomen en daar verandert een titel niets aan. De werklast bij mijn oud-collega’s is zo ontzettend gestegen (niet alleen door de toename van de bureaucratie). En daar hebben de ministers al jaren geen oog voor. Hoe onnozel kunnen een ministers zijn?

*

Mijn oproep aan de minister is dan ook:
“Geachte weledelgestrenge minister van Onderwijs en Wetenschappen, bezint eer gij begint.”
Ik wil u graag ter zijde staan om op een realistische manier het onderwijs, in het belang en ten gunste van de deelnemers, leerlingen en studenten, te hervormen. In feite beslist u in het landsbelang. De afgestudeerden zullen vakmensen moeten zijn geworden in hun beroep. Deze vakmensen dienen de motoren te worden die onze welvaart in stand houden en die onze ‘kenniseconomie‘ vertegenwoordigen.
Maak nu niet de fout die uw vele voorgangers al hebben gemaakt, want dan heeft u geen aandacht besteed aan: “met de kennis van nu, hadden wij er toen nooit aan mogen beginnen.”

Ik hoor graag van u.

*

Copyright©️oncies 2019

Advertenties

Over CONCIES | mediation | relatiebemiddeling | onderwijsdiensten

Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn roots, mijn persoonlijke zijn, het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken, en ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij het beste is. Tijdens mijn werk als mediator ben ik, als vanzelf, steeds vaker ook relatietherapieën gaan doen. Dat doe ik de laatste jaren zelfs meer dan mediation (gemiddeld 30 per jaar). En alle mensen, nou ja alle, laat ik zeggen: ruim 99,5% van mijn cliënten is enthousiast en 97,5% is zeer tevreden over mijn werk voor hen. En daar gaat het uiteindelijk om. Ik ben een MfN-Registermediator, rechtbankmediator, en werk op basis van toevoeging (vaak op verzoek van het Juridisch Loket). Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR (MfN) > ARBEIDSMEDIATOR (MfN) Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS - EXPAT Naast als mediator ben ik ook werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie (HBO-opgeleid) en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds vorig jaar) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl Mijn levensmotto: Deel je verdriet en het wordt half zo klein, deel je vreugde en het wordt tweemaal zo groot.
Dit bericht werd geplaatst in Alledaags, Belangen, conflict, Eindexamens, Europees Parlement, Feedback, gemeentebeleid, Informatief, Jeugdbescherming, Jeugdzorg, kinderbelangen, Machtsmisbruik, Mediation, ministerie, onderwijs, Onderwijsdiensten, overheidsbeleid, politiek, publicaties, Rechtsstaat, ROC, Spraakmakend, Standpunten, Trainingen, zorg en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s