Dienen scholen opvoedtaken van ouders over te nemen?

‘Nekvel-docent’ krijgt excuses van Kennemer College

Een week lang stond deze docent (Gerrit Keeman) in het middelpunt van het nieuws. De man had een leerling, die niet in zijn klas hoorde te zitten, maar wel naar binnen kwam en zijn les verstoorde, door zijn hand tegen zijn nek te leggen zijn lokaal uitgebonjourd. De docent vond dat de leerling respectloos tegen hem was geweest en hem al meerdere keren verzocht te vertrekken. De leerling bleef de man uitdagen en zich onbehoorlijk gedragen. Het resultaat van zijn actie, nadat de ouders zich hadden beklaagd bij de school, schorsing en openbare terechtstelling. De man werd aan de schandpaal genageld.

En dit gebeurde er: op 27 januari jl. de reportage op RTV-NH:

https://youtu.be/XfRmJ_wqlms

*

En dan vindt Minister Arie Slob (ChristenUnie) dat scholen meer tijd een aandacht dienen te besteden aan burgerschap en hij duidt hier onder meer op de vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid en begrip hebben voor elkaar. Bovendien pleit de minister ervoor dat scholen zich meer inzetten om leerlingen op te voeden door hen te leren wat normen en waarden zijn. Hij gaat dit ook vastleggen in nieuwe wet- en regelgeving, mede op verzoek van het onderwijs zelf.

*

Nu zal het wel aan de term burgerschap liggen, want ik kan mij toch niet onttrekken aan de indruk dat het ook hier om traditionele waarden en normen gaat. Zaken die tot de opvoedingstaken van ouders behoren en waar ouders meer tijd en aandacht aan zouden moeten besteden. Scholen (basis- en voortgezet onderwijs) zouden zich juist meer toe moeten gaan leggen op de echte schoolvakken als taal, rekenen, aardrijkskunde en geschiedenis. Hoe bar is het gesteld met de schrijfvaardigheid, het taalinzicht, de rekenvaardigheden, de kennis van de topografie en de geschiedenis bij de jeugd van tegenwoordig? Op de basisschool zijn deze vakken bijvakken geworden.

*

En als er dan gesproken wordt over het bijbrengen van waarden en normen gaat, dan kom plotseling de docent uit Heemskerk in beeld. Een voorbeeld uit de dagelijkse praktijk van docenten in alle onderwijsinstellingen in Nederland. De man wordt waarschijnlijk aan het eind van 2019 ook nog eens verantwoordelijk gehouden voor het woord van het jaar.

*

Op 30 januari volgde bij RTL-nieuws het volgende bericht:

“De directie van het Kennemer College heeft excuses aangeboden aan onderwijsassistent Gerrit Keeman. Hij mocht geen les meer geven op de school nadat hij een leerling bij zijn nekvel pakte. Dat werd gefilmd en werd door duizenden mensen bekeken.

Sindsdien wordt Keeman ook wel de ‘nekvel-docent’ genoemd. Vanmiddag is hij in gesprek gegaan met de school en heeft hij excuses gekregen. De school schrijft in een verklaring dat alle partijen ‘tevreden over de uitkomst van het gesprek zijn’.

‘De directie van de school betreurt het’

Wat Keeman vooral dwars zat, was dat hij was geschorst door de school. Het Kennemer College schrijft daarover: “Na het incident heeft de school de heer Keeman vrijgesteld van werkzaamheden. Het doel was om hem tot rust te laten komen en de rust op school te herstellen. De heer Keeman heeft de vrijstelling echter als een schorsing ervaren en als een gebrek aan vertrouwen. De directie van de school betreurt dat uiteraard en biedt excuses aan voor de wijze waarop dit is gebeurd.”

Morgen zou de laatste dag zijn van Keeman op de school, daarna zou hij met pensioen gaan. Een afscheid met zijn leerlingen zit er in ieder geval morgen niet meer in na het voorval.

‘Hij maakte slaande bewegingen’

Eerder legde Keeman aan RTL Nieuws uit hoe het incident ging in de klas. “Die jongen kwam naar me toe en noemde me een schijnheilige docent, terwijl we op dat moment niets met elkaar van doen hadden. Dus ik stuurde hem terug naar de vakdocent en duwde hem zachtjes die kant op. Hij begon te schelden, zei vervelende dingen over mijn moeder, maakte slaande bewegingen en gooide een kruk tegen mijn schenen. Daarop pakte ik hem bij zijn nekvel.”

Deze week vertelde Keeman in RTL Late Night dat hij ‘het precies weer zo zou doen’.

*

Hoezo een opvoedende taak voor de school? Deze kwestie kreeg aandacht in de media, doordat er een filmpje viral ging op het internet. Maar voor de mensen die werkzaam zijn in het onderwijs is het al bijna dagelijkse kost. Er is geen respect meer voor hen. Niet bij de leerlingen, niet bij de ouders, en helaas, ook niet bij het management waaronder zij werken. Want, welke managers steunen hun personeel nog in het onderwijs? Er worden tal van eisen gesteld aan de docenten, en daar zou dan nu ook nog eens de opvoeding met betrekking tot het tonen van respect bij moeten komen?

*

Ik heb bijna 25 jaar in het onderwijs gewerkt en heb de verloedering onder de leerlingen voor mij ogen zien plaatsvinden. Met name hoe respectloos er met sommige van mijn collega’s werd omgegaan en hoe het management keer op keer de docent in de steek liet als er een klacht was ingediend of een leerling de beoordeling van een praktijkstage aanvocht en dreigde met een rechtzaak.

Nee, het zijn de ouders die hun kinderen dienen op te voeden. Die hen respect dienen bij te brengen. Niet alleen voor docenten, maar voor alle medemensen, want het gaat natuurlijk veel verder dan dit. We worden immers dagelijks geconfronteerd door voorbeelden waarin respect voor de medemens ver te zoeken is. En helaas geven daarin ouders vaak het verkeerde voorbeeld: het is een mentaliteitskwestie. En die veranderen….vergeet het maar!

*

Copyright©️oncies 2019

Over CONCIES | mediation | relatietherapie | onderwijsdiensten

Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn roots, mijn persoonlijke ‘zijn’, in het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken. En ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij het beste is. Tijdens mijn werk als mediator ben ik, als vanzelf, steeds vaker ook relatietherapieën gaan doen. Dat doe ik de laatste jaren zelfs meer dan mediation (gemiddeld 35 per jaar). En alle mensen, nou ja alle, laat ik zeggen: ruim 99,5% van mijn cliënten is enthousiast en 97,5% is zeer tevreden over mijn werk voor hen. En daar gaat het uiteindelijk om. Ik ben een MfN-Registermediator, was een rechtbankmediator, en werkte op basis van toevoeging (vaak op verzoek van het Juridisch Loket). Maar de baten dekten niet langer de kosten. Tja, en ook mijn brood smaakt beter met een laagje boter en beleg. Vanuit mijn psychologie- (HBO) en psychiatrie-achtergrond (werkervaring en langdurig les geven), ben ik breed inzetbaar en deskundig op het gebied van de DSM-5 (o.a. autisme, ADHD, ADD, PDD-NOS, persoonlijkheidsstoornissen). Bovendien heb ik post-HBO neurologie gestudeerd. Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR (MfN) > ARBEIDSMEDIATOR (MfN) Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS - EXPAT Naast als mediator ben ik ook werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds 2016) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl Mijn levensmotto: Wat niet gezegd wordt, bestaat niet.
Dit bericht werd geplaatst in A-sociaal, Afscheid, Agressie, Alledaags, Anti-sociaal, arbeidsconflict, Arbeidsjuridisch, Arbeidsmediation, Arbeidsomstandigheden, Bedreiging, Belangenbehartiging, Bemiddeling, Discriminatie, Ergernissen, Escalatie, Facebook, Gedragsproblemen, Geweld, Geweldloos, Gezin, Intimidatie, Irritaties, Jeugdzorg, kinderbelangen, Kinderen, Machtsmisbruik, Mediation, Messenger, ministerie, Normen en waarden, OCW, Ondernemerschap, Ontslag, Opleiden, Ouders, overheidsbeleid, Passief geweld, politiek, Principieel onderhandelen, privacy, Pubers, Respect, Respectloosheid, Sociale media, Spraakmakend, stress, Toekomst, Twitter, Uncategorized, Vakbekwaam, Vrijheid van meningsuiting, Vrijwilligerswerk, Waarden en normen, Wanbeleid, Wanprestatie, Werkgever, Werknemer, Zorgplicht en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s