Verkeershufters = #doeslief?

Ik maak nogal wat kilometers, omdat ik mijn mediation- en bemiddelingsgesprekken bij de mensen thuis uitvoer. Iets wat vaak heel praktisch is, maar ook leidt tot betere resultaten. Veelal zijn die gesprekken in de avonduren en dan ook nog eens vanaf een uur of negen. Dat betekent dat ik weer naar huis rijd wanneer het richting middernacht gaat. Het gaat in dit blog niet om de terugweg, dan is het relatief rustig op de weg, maar om de heenweg.

*

SIRE (Stichting Ideële Reclame) is gestart met een anti-asogedragcampagne om a-sociaal gedrag op de sociale media onder de aandacht te brengen. Een nobele campagne. De vraag die bij mij opkomt is echter van een geheel andere aard: Wanneer start SIRE een campagne om huftergedrag op de Nederlandse wegen onder de aandacht brengen? Ik geef alvast wat voorbeelden en doelgroepen.

*

Het verkeersbeeld is de afgelopen jaren sterk veranderd. Met name het aantal verkeershufters is dramatisch gestegen. De leeftijdsgroep 18-35 jarigen misdraagt zich het meeste, ik weet dat ik generaliseer, en scheurt, met snelheden die tot het dubbele gaan van wat daar is toegestaan, links en rechts om iedereen heen. Voor hen geldt het recht van de a-sociaalsten. Wat maakt het hen uit. De anderen op de weg moeten maar uitkijken als zij geen ongelukken willen. Als losgeslagen runderen stunten zij op het scherpst van de snede met verkeersregels en met wat zij uit hun bolide kunnen halen. Of het nu om een auto gaat of een motor, waarop zij rijden, het is hen om het even. Als het maar hard en onverantwoord is. Ik heb zelf meegemaakt dat een knul van een jaar of twintig mij nog even links passeerde terwijl ik op de linker baan reed. En ik ben gestopt met het tellen van het aantal keren dat ik door straatracers werd ingehaald. Laat staan dat ik hier het voorbeeld nog aan de orde wil stellen van alle bestuurders van auto’s die zitten te bellen, al heen en weer slingerend op de snelweg hun snelheid terugbrengen tot 40-60 km/uur.

De tweede groep verkeershufters is de leeftijdsgroep 35+, waarin zich twee subgroepen laat onderscheiden. De eerste is die van 35-55 jaar en de tweede is die van ouder dan 55 jaar. De eerste groep vertoont een mengsel van de groep 18-35 jarigen. En de groep 55+-ers….? Eigenlijk is die groep moeilijk te differentiëren.

De groep van 55+-ers is minstens zo a-sociaal als de groep jonger dan 35 jaar. En toch is hun rijgedrag compleet tegengesteld. Het is een groep automobilsten en motorrijders die op zoek is naar de absolute minimum snelheid op de snelweg en andere doorgaande wegen. De groep die binnen de bebouwde kom door wandelaars op het trottoir worden voorbijgelopen. Die voor elke tegenligger het gas loslaten en bij zijwegen vertragen om in alle rust het daar, op ruim 200 meter afstand, rijdende verkeer te zien aankomen rijden. Op doorgaande N-wegen concurreren zij met landbouwvoertuigen en op meerbaans snelwegen ontwijken zij massaal de rechter rijstrook.

*

Het is dan ook geen wonder meer dat er zoveel aanrijdingen plaatsvinden. Dat er dagelijks kilometers file op de snelwegen staan als gevolg van ongelukken. Dat dorpen en steden sluiproutes afsluiten vanwege de files die op provinciale wegen zijn onstaan, die doorlopen tot in hun stadskernen. Nee, autorijden is geen leuke bezigheid meer. De zondagsrijder is de alle-dagen-van-de-weekrijder geworden. SIRE mag dan ideëel zijn ten aanzien van asogedrag, het mag van mij zeker ook aandacht besteden aan sommige oorzaken.

*

Wil SIRE daadwerkelijk resultaat zien van een campagne, dan doet het er goed aan om eens na te denken over de volgende vraag: Hoe kan SIRE ouders bewegen om hun kinderen weer zodanig op te voeden, dat zij met meer respect met hun medemens omgaan, ongeacht hun etnische, religieuze achtergrond, hun seksuele geaardheid, of welke andere achtergrond dan ook?

*

Copyright©oncies 2015/2019

*

Concies’ Blogs is een produkt van CONCIES mediation / relatiebemiddeling / onderwijsdiensten

Meer weten? Ga naar http://www.concies.nl

Over CONCIES | mediation | relatietherapie | onderwijsdiensten

Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn roots, mijn persoonlijke ‘zijn’, in het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken. En ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij het beste is. Tijdens mijn werk als mediator ben ik, als vanzelf, steeds vaker ook relatietherapieën gaan doen. Dat doe ik de laatste jaren zelfs meer dan mediation (gemiddeld 35 per jaar). En alle mensen, nou ja alle, laat ik zeggen: ruim 99,5% van mijn cliënten is enthousiast en 97,5% is zeer tevreden over mijn werk voor hen. En daar gaat het uiteindelijk om. Ik ben een MfN-Registermediator, was een rechtbankmediator, en werkte op basis van toevoeging (vaak op verzoek van het Juridisch Loket). Maar de baten dekten niet langer de kosten. Tja, en ook mijn brood smaakt beter met een laagje boter en beleg. Vanuit mijn psychologie- (HBO) en psychiatrie-achtergrond (werkervaring en langdurig les geven), ben ik breed inzetbaar en deskundig op het gebied van de DSM-5 (o.a. autisme, ADHD, ADD, PDD-NOS, persoonlijkheidsstoornissen). Bovendien heb ik post-HBO neurologie gestudeerd. Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR (MfN) > ARBEIDSMEDIATOR (MfN) Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS - EXPAT Naast als mediator ben ik ook werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds 2016) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl Mijn levensmotto: Wat niet gezegd wordt, bestaat niet.
Dit bericht werd geplaatst in Aanvullende verzekering, ADHD, Agressie, Alcoholmisbruik, Alledaags, Alzheimer, Anti-sociaal, ANWB, Belangen, Bestuurskunde, Bezorgdheid, Boosheid, Caravan, Compensatie, conflict, Criminaliteit, Dementie, Depressiviteit, Dierenmishandeling, Discriminatie, Epidemie, Escalatie, Excursies, Feedback, Gedragsproblemen, Geloofsovertuiging, Geweld, Gezin, gezondheidszorg, Huiselijk geweld, Informatief, Inspanningsverplichting, Integriteit, Internetgeneratie, Intimidatie, Jeugdzorg, kinderbelangen, Kwaliteit van leven, Kwaliteit van zorg, Lichamelijk lijden, lijfstraffen, maatwerk, Machtsmisbruik, Magisch denken, Mediation, Moord, Obsessief gedrag, Ontspanning, Ouderen, Ouders, overheidsbeleid, Overtuigingen, Participatiesamenleving, Passief geweld, pesten, Politie, politiek, Puberteit, publicaties, Relatieproblemen, Repressie, Respect, Respectloosheid, Uncategorized, Verkeersdelict, Verslaving, Verzekeringen, Waarden en normen, Wanbeleid, Wanprestatie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s