OVERHEID!!! Maak een einde aan dat zwalkende beleid.

Ik probeer dingen te begrijpen. En als ik ze niet begrijp, dan stel ik vragen aan degene die ervoor zorgt dat ik hem of haar niet begrijp. Zo zit mijn werk ook in elkaar. Helderheid en eenduidigheid verschaffen in kwesties waarin de niet aanwezig is en welke dan ervoor zorgt dat men in conflict komt met elkaar. Maar er is een partij, waarmee heel veel mensen bijna chronisch in conflict lijken te zijn, waarbij mij dat niet lukt. En dat is de overheid.

*

Neem nu de hele stikstofcrisis, zoals deze nu wordt genoemd omdat er een stikstofbesluit door de Raad van State is genomen. Alle projecten waarbij ook maar een micromol stikstof kan vrijkomen zijn daarna stilgelegd. Een speciale commissie is ingesteld om het stikstofprobleem op te lossen. En wat doet de overheid met de adviezen die dit onderzoek heeft opgeleverd? Feitelijk naast zich neerleggen en een nieuwe onderzoekscommissie instellen om opnieuw onderzoek te gaan doen en met nieuwe adviezen en voorstellen te komen. Het lijkt er verdacht veel op dat de overheid kwesties als deze (denk daarbij ook aan de aardbevingsproblematiek in Groningen) net zolang laat onderzoeken totdat een voor haar bruikbaar en gunstig advies uit komt. Hoeveel commissies zijn er nodig om adequaat te handelen? Trouwens, wat is adequaat handelen in de context van het handelen van de overheid? Ik neem u daarvoor graag terug in de tijd.

In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw werden verpleegkundige en verzorgenden wegbezuinigd. Massaal werden ze ontslagen, omdat de zorg door hun te duur werd. Er werden commissies ingesteld en deze adviseerden om het adviseren. Dat bleek wel toen de voorzitter van een van die commissies zelf afhankelijk werd van goede professionele zorg, dus verpleegkundigen. Hij concludeerde dat zijn (door de overheid gevraagde en verlangde) advies onjuist was geweest, want minder handen aan het bed kon weleens desastreus uitpakken voor de kwaliteit van de zorg. Maar ja, het kalf was al verdronken en de put stond op het punt om gedempt te worden. En de gevolgen waren desastreus. Geen hond wilde nog in de zorg werken. De tekorten voor de toekomst werden in de jaren negentig al begroot op een slordige 130.000 arbeidsplaatsen in 2010. En dat gebeurde ook. En die tekorten zijn daarna alleen maar opgelopen in volgende onderzoeken en prognoses. Gelukkig kwam daar dé dip in de economie en dan vlucht men graag in een beroep dat nog enig bestaansrecht heeft: de zorg.

Echter, opnieuw sloeg het noodlot toe. De overheid dacht dat de zorg effectiever en goedkoper kon worden gemaakt door deze te privatiseren. Verzekeringsmaatschappijen doken op deze vette worst. Snel én gemakkelijk geld verdienen. De winsten stegen en de bureaucratie nam de plek in van de handen aan het bed. En wat doet de overheid? Halfbakken optreden? Of is het de lobby van de zorgverzekeraars? Of worden er steekpenningen betaald? Worden kamerleden, ministers of staatssecretarissen gefêteerd op lekkere snoepreisjes? Hoe dan ook: Er wordt niet ingegrepen. De zorgverzekeraars strijken miljarden op aan winsten en de overheid betaald de tekorten in de financiering, veroorzaakt door die commerciële bedrijven, die zich zorgverzekeraars noemen. Slimme verpleegkundigen en verzorgenden maken ook misbruik van het overheidsbeleid en verhuren zich als zzp’er en worden miljonair. Met dank aan de overheid.

*

En dan is er de klacht van de korpschef bij de politie. Erik Akerboom beklaagde zich onlangs over het zwalkende beleid van de overheid. Gisteren moesten er 1500 politieagenten op straat worden gezet, vandaag moeten er, het liefst per direct, minstens 5000 man bij om de tekorten aan blauw op straat of blauw tegen de zware criminaliteit of blauw tegen de drugsmaffia op te vullen. De politie heeft dan nog geen agenten om andere zaken te handhaven….

Veehouders dienen vandaag hun veestapel met 50% te doen krimpen. Morgen blijkt dat er een fout is gemaakt in de berekening. De 50% van het vee is al afgevoerd en geslacht. Een dubbele strop voor de boer. Vandaag worden vergunningen afgegeven voor megastallen, morgen moeten er tientallen verdwijnen vanwege het overschot aan vee of de overbelasting van het (lokale) milieu. Doe vandaag aan innovatie en schaf een melkrobot aan en voer morgen de helft van je koeien af vanwege de broeikasgassen of de zwaveloverlast.

En dan klinkt er de kritiek op de minister van Onderwijs en Wetenschappen. Minister Slob zegt toe dat er iets gedaan wordt aan de lerarentekorten. Er wordt extra geld uitgetrokken om het werken in het onderwijs aantrekkelijker en minder bureaucratich te maken. Maar de toezeggingen krijgen geen vervolg. Niet voor niets eiste PvdA-leider Lodewijk Asscher, samen met GroenLinks en SP, bij de Algemene Politieke Beschouwingen 560 miljoen euro voor de aanpak van het lerarentekort – tevergeefs. De sociale partners vragen iets minder: 423,5 miljoen euro. Voor de zomer presenteerden zij dit noodpakket met ‘noodzakelijke investeringen’ om het probleem te tackelen. Geld dat gestoken dient te worden in eerlijke salarissen en extra maatregelen tegen de werkdruk. Ze kregen te horen dat hun brief in goede orde was ontvangen. Daarna bleef het stil.

Net als in Groningen. Misschien nog wel het meest beschamende voorbeeld. Ook daar worden bewoners aan het lijntje gehouden. Vandaag wordt hen onvoorwaardelijke (financiële) steun toegezegd bij het herstel van hun aardbevingsschade, morgen moeten eerst allerlei onderzoeken plaatsvinden en worden nieuwe criteria geformuleerd om in aanmerking te kunnen komen. Om nog maar te zwijgen over het getouwtrek over de vraag wie nu eigenlijk de schade moet gaan betalen. De staat of de NAM (waarvan de staat grootaandeelhouder is)? En ondertussen dienen de Groningers het te doen met wat stutbalken en ondertussen hopen dat hun huis bij de volgende beving niet helemaal instort.

En ga zo maar door.

*

De VVD vond het noodzakelijk om de maximum snelheid op de snelwegen te verhogen. Eerst van 100km./u. naar 120km./u. en daarna nog eens naar 130km./u. Een slimme zet tegen de toenemende invloed van het populisme in de politiek. Bovendien is het een succes te noemen van een krachtige lobby van het midden- en kleinbedrijf. En dat alles tegen de achtergrond van verontrustende cijfers over de toename van de luchtvervuiling door het verkeer (de uitstoot van ondermeer stikstof, CO en fijnstof). Daarnaast wordt heel Nederland volgezet met verkeersborden. Hier mag je niet harder rijden dan 80km./u., daar is dat weer 100km./u. en op weer andere plekken mag alleen tussen ’s avonds 19.00 uur en de volgende ochtend 6.00 uur niet harder dan 130km/u. worden gereden. Men ziet door de borden de berm van de weg niet meer. Hectometerpaaltjes moeten als geheugensteuntjes dienen, want ach….je zal maar net een verkeersbord hebben gemist. Maar ja, men moet toch het electoraat tevreden houden en vooral aan zich zien te verbinden. Dus overal werden de verkeersborden vervangen en heel Nederland ging volledig los. Want 130km./u. is nog niet hard genoeg. Handhaving is een farce. De automobilist weet precies waar er wordt gecontroleerd en bovendien levert dat te hard rijden extra inkomsten uit accijnsen en boetes (als er een keer per ongeluk wordt gecontroleerd) op. De overheid vreet van twee walletjes.

Het aantal ongelukken op de weg is de afgelopen jaren toegenomen. Het aantal doden als gevolg van deze ongelukken is toegenomen. Na de hondenpoep-op-straat is verkeershuftergedrag (een nieuw woord) ergenis nummer twee. En wat blijkt nog meer: De schade aan het milieu is toegenomen. De commissie Remkes adviseert om de maximum snelheid op de snelwegen terug te brengen naar 100km./u. Op die manier kan de stikstofcrisis -gedeeltelijk- het hoofd worden geboden. En wat doet de overheid? Die treedt weer halfbakken op. Regio’s mogen nu zelf gaan uitzoeken (dus weer nieuwe onderzoekscommissies instellen) waar er snelheidsbeperkende maatregelen kunnen (dus niet dienen te) worden genomen. Commissarissen van de Koning mogen de hete kastanjes uit het vuur gaan halen en dat terwijl de overheid slechts 3 maatregelen hoefde te nemen:

  1. Op alle snelwegen, dus zonder enige uitzondering, een maximum snelheid van 100km./u. instellen.
  2. Op alle snelwegen handhaving instellen, danwel door verkeerspolitie, danwel door trajectcontroles over de hele afstand van de weg.
  3. Instellen van extreem hoge boetes voor het overtreden van de maximum snelheid.

En dan deze maatregelen niet meteen terugdraaien zodra de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen is verminderd of wanneer er minder verkeersdoden zijn gevallen. Nee, 100km./u. blijft voor altijd 100km./u. Dan kan niemand zich meer vergissen, gaat het heel langzaamaan weer iets beter met de natuur én gloort er weer hoop voor het nageslacht. Want iedereen gaat er iets op vooruit, zelfs economisch.

*

Ik had nog zoveel meer voorbeelden kunnen geven. Zoals het weren van cruiseschepen in stedelijk gebied of het installeren van filters in veebedrijven. Maar daarmee zijn we er nog niet. Het is echter noodzakelijk om eens doortastend te zijn en bereid te zijn om impopulaire maatregelen in te stellen. Niet voor eventjes, maar structureel. En daar heeft alles en iedereen belang bij.

*

Copyright©️oncies 2019

Concies’ Blogs is een produktie onder redactie van CONCIES mediation | relatiebemiddeling | onderwijsdiensten.

Hulp nodig? Kijk op http://www.concies.nl of ik iets voor u kan betekenen.

Over CONCIES | mediation | relatietherapie | onderwijsdiensten

Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn roots, mijn persoonlijke ‘zijn’, in het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken. En ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij het beste is. Tijdens mijn werk als mediator ben ik, als vanzelf, steeds vaker ook relatietherapieën gaan doen. Dat doe ik de laatste jaren zelfs meer dan mediation (gemiddeld 35 per jaar). En alle mensen, nou ja alle, laat ik zeggen: ruim 99,5% van mijn cliënten is enthousiast en 97,5% is zeer tevreden over mijn werk voor hen. En daar gaat het uiteindelijk om. Ik ben een MfN-Registermediator, was een rechtbankmediator, en werkte op basis van toevoeging (vaak op verzoek van het Juridisch Loket). Maar de baten dekten niet langer de kosten. Tja, en ook mijn brood smaakt beter met een laagje boter en beleg. Vanuit mijn psychologie- (HBO) en psychiatrie-achtergrond (werkervaring en langdurig les geven), ben ik breed inzetbaar en deskundig op het gebied van de DSM-5 (o.a. autisme, ADHD, ADD, PDD-NOS, persoonlijkheidsstoornissen). Bovendien heb ik post-HBO neurologie gestudeerd. Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR (MfN) > ARBEIDSMEDIATOR (MfN) Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS - EXPAT Naast als mediator ben ik ook werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds 2016) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl Mijn levensmotto: Wat niet gezegd wordt, bestaat niet.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s