Wat een idioot gedoe over de snelheidsbeperkende maatregel, die bijna niets voorstelt.

Onlangs reed ik van Almelo naar mijn huis in Heiloo. Een lange rit over met name de A1. Niets bijzonders zou u kunnen denken, maar ik kwam tot één gedachte. We hebben op de oceanen plastic-soep, maar we zijn blijkbaar blind voor de verkeersborden-soep op het vaste land. Want, jeeminee, wat staan er veel (ook overbodige) verkeersborden langs de weg.

*

Op 1 januari 2020 gaat de snelheid op de autosnelwegen overal naar 100km/u. Althans tussen 6.00 uur en 19.00 uur. In het nieuws worden de bedrijven getoond die alle verkeersborden moeten gaan vervangen. Heel het land wordt met nieuwe borden volgezet, maar is dat wel nodig? Iedere Nederlander en toerist weet dat er op onze snelwegen niet harder dan 100km/u. mag worden gereden. Het achterlijke is nog wel dat de regering, met name de VVD (de zogenaamde partij voor het bedrijfsleven), er een halfbakken maatregel van heeft gemaakt. Want de maatregel geldt niet overal 24/7. Er komen trajecten waar tussen 19.00 uur ’s avonds en de volgende morgen 6.00 uur nog steeds 130km/u. mag worden gereden. En dat gaat ellende opleveren. Want van die uitzondering gaan de notoire snelheidsduivels maximaal gebruik maken. Ze zullen, vol adrenaline, langzamer rijdende medeweggebruikers van de weg gaan drukken, verblinden met groot licht of roekeloos rechts gaan passeren. Dat gebeurt nu immers ook al. Daarvoor hoeven we niet te wachten tot het 1 januari 2020 is.

En dan verschijnt de fractievoorzitter van de VVD in allerlei praatprogramma’s op televisie en die laat onverbloemd merken dat hij faliekant tegen de maatregel is. Niet vanwege de beoogde milieueffecten, maar omdat hij het zo vervelend vindt dat je meer tijd kwijt bent om van A naar B te rijden. Waar heeft die man het over? Ik rijd al ruim 30 jaar niet harder dan 100km/u. op de snelweg. Daar waar de verkeerssituatie dat van mij vraagt, geef ik even wat gas bij. Ik wil het andere verkeer niet onnodig ophouden.

Bovendien laat diezelfde fractievoorzitter al doorschemeren dat het, voor wat het hem betreft, een maatregel is die, zo snel als maar mogelijk is, weer dient te worden teruggedraaid. Dus weer snel terug naar 130km/u. en dan ook nog liever op meer trajecten dan dat dat nu het geval is. Dus, opnieuw voor anderhalf miljoen verkeersborden gaan vervangen.

Ik rijd dus al heel lang 100km/u. en pas mijn snelheid af en toe aan aan de verkeersomstandigheden waarin ik verkeer. Belachelijk natuurlijk, maar zo houd ik de doorstroming in het verkeer op gang. Maar wat vooral belangrijk is, is het effect van mijn snelheid op mijn reistijd. Als ik niet opgehouden word door files of langzaam rijdend verkeer, doe ik nog geen tien minuten, ja 10 minuten, langer over een rit van Almelo naar Heiloo. Dus, die fractievoorzitter maakt zich druk over 10 minuten eerder vertrekken om op tijd aan te komen. En ik reken die 10 minuten niet meer mee voor wat betreft mijn reistijd. Ik moet veel meer rekening houden met andere factoren die mijn reistijd kunnen verlengen, met name de files. Files die vaak veroorzaakt worden door automobilisten die overal tussendoor manoeuvreren en 130km/u. nog te langzaam vinden. Zij veroorzaken schrikreacties, waardoor andere weggebruikers op de rem trappen. Of ze veroorzaken verkeersongelukken én files (harmonicaeffect na het remmen).

En ik vrees dat deze toestanden na 1 januari 2020 niet zullen verminderen. Want wat blijkt? De politie heeft nu al aangekondigd dat ze niet gaan handhaven op het houden aan de maximum snelheid op de autosnelwegen. Niets nieuws overigens. Dat doet de politie ook al niet op het handsfree bellen in de auto tijdens het rijden. De pakkans bij overtreden is nihil, dus houden automobilisten zich er niet aan.

Anarchisme op de snelweg wordt ook in de hand gewerkt door die achterlijke uitzonderingen. ’s Avonds en ’s nachts op bepaalde trajecten de 130km/u. blijven toestaan. Uit ervaring weet ik dat 100km/u. went. Ik vloog vroeger ook met 240km/u. over de weg (mocht toen nog). Dus, het hoeft niet, het maken van die uitzonderingen. En wat misschien nog veel prettiger is….er hoeven niet zoveel verkeersborden te worden geplaatst. Slechts 1 verkeersbord voldoet, het Officiële RVV verkeersbord G01 of GO3, want iedereen weet dat op deze wegen minimaal 50km/u. en maximaal 100km/u. mag worden gereden. En dat scheelt honderden, misschien wel duizenden, verkeersborden.

*

Sinds ik rustiger aan ben gaan rijden bespaar ik op mijn brandstofgebruik. Mede dankzij de cruisecontrol bespaar ik daarmee 10-15%. Bovendien hoef ik minder af te remmen voor andere weggebruikers. ik voel me veel meer ontspannen tijdens het rijden. En ik kom minder gejaagd en moe aan op mijn bestemming. Minder hard rijden heeft dus niet alleen positieve effecten op mijn uitstoot en dus op het milieu, maar ook op mijn gezondheid.

*

Copyright©️oncies 2019

Concies’ Blogs is een produktie onder redactie van CONCIES mediation | relatiebemiddeling | onderwijsdiensten.

Hulp nodig? Kijk op http://www.concies.nl of ik iets voor u kan betekenen. Ik kom naar u toe, waar u ook woont in Nederland.

Lees ook: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/15/wat-voor-leven-heb-je-als-snel-rijden-zo-belangrijk-voor-je-is-a3980415

Over CONCIES | mediation | relatietherapie | onderwijsdiensten

Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn roots, mijn persoonlijke ‘zijn’, in het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken. En ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij het beste is. Tijdens mijn werk als mediator ben ik, als vanzelf, steeds vaker ook relatietherapieën gaan doen. Dat doe ik de laatste jaren zelfs meer dan mediation (gemiddeld 35 per jaar). En alle mensen, nou ja alle, laat ik zeggen: ruim 99,5% van mijn cliënten is enthousiast en 97,5% is zeer tevreden over mijn werk voor hen. En daar gaat het uiteindelijk om. Ik ben een MfN-Registermediator, was een rechtbankmediator, en werkte op basis van toevoeging (vaak op verzoek van het Juridisch Loket). Maar de baten dekten niet langer de kosten. Tja, en ook mijn brood smaakt beter met een laagje boter en beleg. Vanuit mijn psychologie- (HBO) en psychiatrie-achtergrond (werkervaring en langdurig les geven), ben ik breed inzetbaar en deskundig op het gebied van de DSM-5 (o.a. autisme, ADHD, ADD, PDD-NOS, persoonlijkheidsstoornissen). Bovendien heb ik post-HBO neurologie gestudeerd. Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR (MfN) > ARBEIDSMEDIATOR (MfN) Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS - EXPAT Naast als mediator ben ik ook werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds 2016) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl Mijn levensmotto: Wat niet gezegd wordt, bestaat niet.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s