Het VAVO voor uw kind met autisme?

Een paar jaar geleden heb ik al eens een blog geschreven over het volgen van het VAVO voor kinderen onder de 18 jaar (zie https://concies.wordpress.com/2016/07/14/2169/). Want, wanneer de school voor het voortgezet onderwijs hieraan zijn medewerking verleent, dan liggen hier toch wel mogelijkheden voor die kinderen. Ik haalde in dat blog ook de mogelijkheden aan voor kinderen met een diagnose in het Autistisch Spectrum (DSM-5). Ik kreeg door de jaren heen veel reacties op dit onderdeel in het blog en ik wil in dit blog daar nogmaals aanvullend aandacht aan besteden.

Een moeder schreef mij dat zij haar zoon met de grootst mogelijke moeite in het VAVO had gekregen en dan ook nog met een proeftijd van drie maanden. Het was haar, door de gesprekken in het ROC, duidelijk geworden dat het VAVO de voorkeur geeft aan leerlingen waarvan redelijkerwijs mag worden aangenomen dat deze tijdig hun diploma halen. Haar verontwaardiging was groot en ik kan mij daar ook wel iets bij voorstellen.

Een andere moeder schreef een vergelijkbare reactie op mijn blog en nog een andere moeder vertelde dat haar kind was afgewezen “omdat de kans te groot was dat hij het niet zou halen”, het diploma dan wel te verstaan. Een vader schreef heel boos te zijn op mij. Ik zou geen realistisch beeld hebben gegeven, want zijn kind was kansloos geweest op het VAVO “…omdat ze daar niets met autisten hebben en hen maar aan lieten rotzooien.”


  • De financiering

En daar zit een knelpunt waaraan de centrale overheid, i.c. minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker, iets kan veranderen. Sinds een jaar of tien worden MBO’s en HBO’s beloond op basis van hun uitstroom. Dat wil zeggen dat het ROC, waaronder het VAVO resulteert, pas de volledige financiering voor een leerling/student ontvangt op het moment dat deze met een diploma op zak het pand verlaat. Er wordt dus pas een volledige vergoeding betaald aan het einde van de rit/de opleiding; wanneer de leerling het diploma heeft op zak heeft. Deze leerlingen bezorgen het ROC dan geld in het laadje. Halen de leerlingen geen diploma, en in veel gevallen is dat meteen de verplichte startkwalificatie, dan is dat niet lucratief. Leerlingen/studenten die het diploma niet behalen ‘kosten‘ de school daarmee geld in plaats van dat het de school geld oplevert. Deze leerlingen zijn verliesposten.

De overheid zou hier verandering in aan kunnen brengen. Niet eens zozeer verandering, maar meer nuancering. Nuancering ten gunste van alle leerlingen die niet als iedere andere leerling een standaardtraject kan afleggen om het diploma te kunnen behalen. Een nuancering, waarvoor voorzieningen kunnen worden getroffen die ten gunste zijn van deze groep mensen. Want dat zijn deze leerlingen. Zij zijn evenveel mens als elke andere leerling. Dat hun denken anders verloopt, wil nog niet zeggen dat ze daarmee ook meteen minder intelligent zouden zijn. Hun leerproces verloopt anders en daar kunnen voorzieningen voor worden getroffen. Meer tijd, meer structuur, meer begeleiding….ze kosten misschien een paar centen, maar dan heb je ook wat. Met name eerlijkheid en gelijke kansen voor iedereen die gebruik wil maken van het grondrecht: recht op onderwijs. En het ministerie kan (en moet) hierin voorzien.


  • Andere ervaringen

Gelukkig kwamen er ook positieve ervaringsverhalen binnen. Ouders die blij waren met de mogelijkheid dat hun kind gebruik kon maken van het VAVO. Ook van ouders van kinderen met autisme. En reacties van kinderen met autisme, die het VAVO dankbaar waren dat zij daar een kans hadden gekregen hun diploma te behalen.

Ook vanuit het onderwijs kwamen reacties bij mij binnen. Reacties waarin compleet verschillende ervaringen werden beschreven. De ene docent omschreef de vreselijke toestanden die hij had meegemaakt tijdens zijn lessen en hoe “…autisten zijn lessen steeds maar weer hadden verstoord.” Een andere docent beschreef het omgekeerde. Hoe blij zij was dat er in haar school wel aangepast ondewijs mogelijk was wanneer de situatie daar specifiek om vroeg, “….en nee, dat zijn geen voorzieningen alleen bestemd voor kinderen met autisme. Dat zijn voorzieningen voor alle leerlingen die, om wat voor een reden dan ook, daarom vragen.”


  • Voorzieningen

Prachtig natuurlijk. Heel mooi. Fraai. Geweldig. Maar ook: belachelijk. Een ROC dat er prat op gaat dat het in deze behoefte voorziet, in tegenstelling tot het gros van de meerderheid. Elk ROC zou hierin dienen te moeten voorzien. Het is hun -wettelijke- plicht om hun onderwijs zodanig aan te bieden, dat een ieder die daarvoor in aanmerking komt, daar ook gebruik van zou moeten kunnen maken. Te zot voor woorden om dit te etalleren als iets bijzonders. Maar ja, die financiering, hè. Die zit toch wel een beetje een boel in de weg.

Doordat de overheid in het verleden giganties heeft gesneden in de financiering van het onderwijs, zijn vooral in het primaire proces (het feitelijke onderwijs) veel arbeidsplaatsen verloren gegaan; vaak om de salarissen van de directies/college’s van bestuur (tot wel drie keer de Balkenendenorm) te kunnen handhaven of zelfs te kunnen verhogen. De arbeidssatisfactie van het onderwijzend personeel kelderde niet alleen vanwege het verlies van de arbeidsplaatsen en de permanente dreiging dat jij bij de volgende bezuinigingsronde wel eens de sjaak kon zijn, ook de toename in arbeidsbelasting, dat ten koste ging van datzelfde primaire proces, deed een flinke duit in het zakje.

Onder voorzieningen vallen ook de docenten die niet alleen goed zijn in het lesgeven van hun vak. Het zijn dezelfde docenten die weten wat hen te doen staat wanneer zij lesgeven aan kinderen met autisme. Het zijn dezelfde docenten die worden bijgestaan, en zo nodig gecoacht, door een deskundige op het gebied van autisme, zodat zij in hun lesgeven rekening kunnen houden met leerlingen die anders leren en anders denken. En dit laatste zijn aspecten die tot de competenties van iedere docent behoren. Daarin zijn ze opgeleid: uitgaan van de basisbehoefte en de individuele beginsituatie van de leerlingen waaraan zij lesgeven. En daartoe behoren ook leerlingen met autisme en leerlingen met beperkte mogelijkheden.


  • Tot slot

Dit pleidooi om maatregelen te treffen die het mogelijk maken het VAVO toegankelijker te maken voor deze doelgroepen, is geen vrijbrief voor alle kinderen met autisme. Er zullen altijd kinderen zijn en blijven, ook kinderen zonder die diagnose achter hun naam, die niet voldoen aan de toelatingscriteria voor dit onderwijs. Dat zijn die leerlingen die meer op hun plek zijn in (beroeps-)opleidingen op een lager niveau (nivo 1 en 2). Deze kinderen moeten we niet kwellen met onderwijs op een niveau dat zij niet aankunnen. Voor hen is het VAVO ook niet geschikt en dat moet -in alle eerlijkheid gezegd en hoe pijnlijk dan ook voor het kind én de ouders- wel onder ogen worden gezien.

Heel veel succes aan alle kinderen van onder de 18 die komend schooljaar een tweede, derde of zelfs vierde kans krijgen om op het VAVO een volgende stap te zetten naar de toekomst die zij ambiëren.


Copyright©oncies 2016/2020

Concies’ Blogs is een produktie onder redactie van CONCIES mediation | relatiebemiddeling | onderwijsdiensten.

Hulp nodig? Kijk op http://www.concies.nl of ik iets voor u kan betekenen. Ik kom naar u toe, waar u ook woont in Nederland.

Over CONCIES | mediation | relatietherapie

Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn innerlijke roots, mijn 'natuurlijk zijn’, naar het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en die geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken. En ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij van belang is. Vanuit mijn psychologie- (HBO) en psychiatrie-achtergrond (werkervaring en langdurig les geven), ben ik breed inzetbaar en deskundig op het gebied van de DSM-5 (o.a. autisme, ADHD, ADD, PDD-NOS, persoonlijkheidsstoornissen). Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR > ARBEIDSMEDIATOR Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS Naast als mediator ben ik werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds 2016) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s