Maandag is het zo ver: 100 km./uur treedt officieel in werking

Op maandag 16 maart is het, officieel, zover. Dan gaat heel Nederland 100 km./uur rijden op de autosnelwegen. Voor sommige trajecten wordt er ’s avonds en ’s nachts (tussen 19.00 en 06.00 uur) een uitzondering gemaakt. Daar mag dan harder worden gereden. De nieuwe snelheden zijn snelheidsbeperkende maatregelen. Maatregelen die de milieuvervuiling door het verkeer moeten gaan beperken. De maatregelen zijn gedeeltelijk bedoeld om de stikstofuitstoot te beperken, waardoor er ruimte ontstaat voor de agrarische- en bouwsector. En ze zijn bedoeld om bij te dragen in het bestrijden van de verdere opwarming van de aarde en dus de toekomst van de mensheid. En wat blijkt nu? Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 61% van de Nederlandse automobilisten niet van plan is om zich aan de snelheidsbeperkingen te houden. Hoe kan dat nou?

Laten we vooraf alvast vaststellen dat er altijd al te hard wordt gereden. De borden langs de wegen geven dan wel aan dat er op dat traject een bepaalde maximum snelheid van toepassing is, maar heel veel mensen houden zich daar niet aan. Het komt toch regelmatig voor dat ik links of rechts wordt ingehaald door collega-weggebruikers die toch al gauw ergens tussen de 150 en 180 km./uur rijden. In hun ogen ben ik waarschijnlijk een truttige weggebruiker en vinden ze mij iemand die hun in de weg rijdt. Ik rijd namelijk al een kleine 35 jaar standaard 100 km./uur op de snelweg. Als het druk is, én er mag harder worden gereden, dan houd ik daarmee rekening als ik moet inhalen. Ik geef dan even gas bij, zodat ik het overige verkeer niet in de weg rijd. Maar voor de rest rijd ik constant 100 op mijn cruisecontrol. Lekker ontspannen achter het stuur, geen jachtig gedoe, geen frustraties en al helemaal niet steeds moeten afremmen voor vrachtwagens en langzamer rijdend (langzamer dan 100 km./uur) verkeer. En het kost mij maar een paar minuten extra rijtijd. Om een voorbeeld te geven: op een rit van 180 kilometer heb ik ongeveer 6-8 minuten extra tijd nodig. Daarbij ga ik uit van de reistijd die op mijn navigatiesysteem wordt aangegeven bij vertrek. Als ik meer vertraging heb op mijn reistijd, dan komt dat door de files die ik tegenkom.

Dit blog gaat echter niet over mijn rijgedrag, maar over de 61% van de weggebruikers die niet van plan zijn om zich aan de maximum snelheid te houden. Waarschijnlijk zijn zij nu ook de automobilisten die zich daar niet aan houden. Oké, het zij zo. Maar, de huidige snelheidsbeperkende maatregelen zijn bedoeld om het milieu te ontzien van verdere vervuiling. Ze zijn bedoeld om de aarde bewoonbaar te houden, ook voor de mensheid. Het bizarre is dat waarschijnlijk veel van de hardrijders het wel noodzakelijk vinden dat er iets gedaan moet worden aan de verdere opwarming van de aarde, maar daar willen ze dan zelf blijkbaar niet aan meewerken. Daardoor wordt de hele problematiek van het langzamer moeten rijden wel duidelijk: Maatregelen nemen om het milieu te verbeteren en niet verder te vervuilen is goed, zolang dat maar niet ten koste gaat van mij. Natuurlijk gun ik mijn kinderen een gezondere leefomgeving en een gezondere aarde om op te leven, maar om daar nu een bijdrage aan te leveren door minder hard te rijden, en dus minder schadelijke uitstoot te veroorzaken, daar betaal ik toch mijn wegenbelasting en accijnzen op de brandstof voor. Maar de lucht wordt niet schoner door geld, wat er overigens wel bespaard wordt met langzamer rijden, maar wel door minder schadelijke stoffen in de lucht. Het gros van de auto’s bespaard tussen de 10 en 20 procent aan brandstofverbruik en dat levert geld op aan de pomp. En die 10-20% minder verbruik is zelfs meer aan vermindering aan uitstoot. Daarmee wordt de toekomst van onze kinderen een stuk beter van, milieutechnisch gezien.

Natuurlijk zijn ‘we’ er nog niet met het verlagen van de maximumsnelheden op de autosnelwegen. Als ‘we’ de auto-als-vervoermiddel zien als tak van de industrie, dan is dat er maar één van een hele grote boom. Waarmee ik alleen maar wil zeggen, dat ook de andere takken van deze boom zullen moeten bijdragen. Zien ‘we’ Nederland op haar beurt ook weer als een tak aan een boom, de boom waarin alle taken landen vertegenwoordigen, dan is Nederland maar een kleine tak, qua oppervlak, maar een grote op industrieel gebied. Echter, ook de andere taken, dus landen in de wereld, zullen moeten bijdragen. Nederland in haar eentje redt de wereld niet. Dat hoeft (opnieuw) echter te betekenen dat ‘we’ dan niets hoeven te doen, omdat de rest doorgaat met vervuilen. ‘We’ hoeven ook niet het braafste jongetje uit de klas te zijn. Maar ‘we’ kunnen wel de aanzet geven voor al die anderen. Ook voor hen die niet willen geloven in de opwarming van de aarde en hoe ‘wij’ daar met z’n alleen iets aan kunnen doen.

Tot slot, wat gaat u vanaf het moment dat de snelheidsbeperking van toepassing is, betalen voor overtreding daarvan. Buiten de bebouwde kom kost vier kilometer te hard rijden 25 euro en dit loopt op tot 324 euro. Op één kilometer te hard rijden op de snelweg staat een boete van twaalf euro. Word je gesnapt als je 39 kilometer of meer te hard rijdt, dan ben je tenminste 431 euro lichter. Het tikt dus flink aan als u de oude snelheden aanhoudt.

Ik weet niet of het toeval was, maar ik heb gemerkt dat er de afgelopen dagen meer snelheidscontroles plaatsvonden. Ik kwam er in ieder geval veel meer tegen dan normaal.

Ik ben eigenlijk een tegenstander van het toestaan van harder rijden tussen 19-06 uur. Ik had liever gezien dat er 24/7 niet harder mag worden gereden dan 100 km./uur. Dat had dat schizofrene in het Nederlandse overheidsbeleid (beleid voor het electoraat versus het milieu) onnodig gemaakt en miljoenen aan verkeersborden kunnen besparen. Net als dat je niet rechts mag inhalen, was de 100 km./uur dan mogelijk geweest zonder al die borden langs de weg. Ik ben er minder van overtuigd dat langzamer rijden zal leiden tot minder filevorming. Daarvoor zullen er straks nog steeds teveel automobilisten, niet alleen, te hard maar ook te idioot (in rijgedrag) deelnemen aan het verkeer. Ik hoop dat u en ik voortaan evenveel zullen genieten van ons rustiger rijden.

Copyright©️oncies 2020

Over CONCIES | mediation | relatietherapie

Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn innerlijke roots, mijn 'natuurlijk zijn’, naar het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en die geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken. En ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij van belang is. Vanuit mijn psychologie- (HBO) en psychiatrie-achtergrond (werkervaring en langdurig les geven), ben ik breed inzetbaar en deskundig op het gebied van de DSM-5 (o.a. autisme, ADHD, ADD, PDD-NOS, persoonlijkheidsstoornissen). Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR > ARBEIDSMEDIATOR Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS Naast als mediator ben ik werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds 2016) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s