EXTRA BLOG: Wist u dat iTunes van Apple u van tijd tot tijd bedriegt?

Onlangs kwam ik tot de ontdekking dat een aankoop (muziek-cd) van vorig jaar niet meer in mijn computer stond. Dat ontdekte ik doordat ik op zoek was naar iets nieuws en ik de eerdere aanschaf tegenkwam en er geen ‘speel af’ bij stond maar het prijskaartje.

Aanvankelijk dacht ik nog dat het aan mij lag. Dat ik dacht dat ik de cd had aangeschaft en dat dit niet het geval was. Gelukkig had ik alle facturen nog en al snel vond ik het bewijs dat ik de cd inderdaad eerder had gekocht. Maar ondertussen had ik hem ook opnieuw aangeschaft. Dat gebeurde op 16 september jl.

Om nu twee keer voor hetzelfde product te moeten betalen, vond ik te ver gaan, dus liet ik mij -door Apple- doorlinken naar het overzicht van mijn aankopen.

Nou, dat heeft Apple slim aangepakt, want dat overzicht gaat niet verder dan 90 dagen terug in de tijd en daardoor is het niet mogelijk om de bevestiging van de eerste keer van de aankoop te zien. Gelukkig bewaar ik alle digitale facturen en daarin vond ik het bewijs van de eerdere aankoop van ditzelfde product.

Dus nam ik contact op met iTunes/Apple. Keurig netjes via hun site en het ‘formulier’ dat dan dient te worden ingevuld.

Daarop ontving ik de volgende reactie: “We nemen contact met u op. Een medewerker bekijkt uw aanvraag en stuurt u binnen 48 uur een persoonlijk antwoord. In dat antwoord treft u een overzicht aan van uw verzoek. In de tussentijd kunt u misschien een oplossing vinden in een van deze artikelen:

Een terugbetaling aanvragen
Onbekende afschrijving
Als uw betaalmethode wordt geweigerd in de iTunes Store
Abonnementen bekijken, wijzigen of opzeggen

Uw incidentnummer is: XXXXXXXXXXX

Bedankt,
Apple

Meteen gevolgd door het volgende bericht:

“Beste Kees,

Bedankt dat u contact met ons hebt opgenomen. Ik begrijp dat het u niet lukt om een terugbetaling aan te vragen en dat er producten zijn verdwenen. Ik zal mijn uiterste best doen om de kwestie voor u op te lossen. Beantwoord alstublieft deze e-mail en geef daarbij de volgende informatie:

• Een schermafbeelding van een eventuele (fout)melding die u krijgt.

• Een duidelijke beschrijving van de problemen die u ervaart.

• De bestelnummers van de aankopen waar het om gaat.

Bestelnummers van de iTunes Store beginnen met de letters ‘M’ (voor betaalde aankopen) of ‘R’ (voor gratis aankopen). U vindt het bestelnummer in de aankoopgeschiedenis van uw account.

Zodra ik deze gegevens heb ontvangen, ga ik de kwestie onderzoeken. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groet, Edwin”.

Ik reageerde hier als volgt: ” Beste Edwin. Ik ga komende dagen al mijn iTunes-facturen checken of het gekochte product (muziek) nog in mijn bezit zijn. Ik vermoed namelijk dat er meerdere zijn verdwenen. Ik geef je dan het volledige overzicht (factuurnummers en desgewenst een kopie van de factuur).Je hoort dus nog.”

Dat stemde nog tot enige tevredenheid in een goede en adequate afhandeling. Het leek mij evident dat ik mijn geld zou terugkrijgen voor het voor de tweede keer downloaden van hetzelfde product. Maar die gedachte bleek ijdel te zijn. Nadat ik alle facturen had gecontroleerd, was ik tot de ontdekking gekomen dat Apple al eerder één en hetzelfde product twee keer (2x) had gefactureerd. Dit had ik niet eerder gesignaleerd, omdat ik er vertrouwen in had dat Apple dit soort ‘onrechtmatigheden’ niet zou uitvoeren. Dat bleek een foutieve aanname te zijn geweest. Daarop stuurde ik een email, zoals ik dat inmiddels had doorgegeven, met de twee dubbele factureringen, inclusief de gevraagde gegevens. Je zou toch verwachten dat -wanneer je precies aan het verzoek voldoet- er overgegaan zou worden tot het terugbetalen van de dubbele betalingen. Maar niets bleek minder waar….

Apple liet mij het volgende weten:

Beste Kees,

Vriendelijk bedankt voor uw reactie.

Ik heb bestelling met bestelnummer ‘MKTVGFMZTJ’ bekeken en gezien dat de beltoon ‘Jump’ inderdaad tweemaal is aangekocht. Echter is het voor ons niet meer mogelijk om deze dubbele aankoop voor u ongedaan te maken. Wij raden u aan om in een dergelijk toekomstig geval zo spoedig mogelijk contact met ons op te nemen. Wij kunnen vaak meer voor u betekenen wanneer een aankoop recent is gedaan.

Verder heb ik gezien dat de versie van het album dat u hebt gekocht in bestelling met bestelnummer ‘MKWNBYHD1J’, niet meer beschikbaar is in de iTunes Store. De versie die u recentelijk hebt aangekocht in bestelling met bestelnummer ‘MKWTQK09WL’ is nog wel beschikbaar in de iTunes Store.

Mogelijk is het album intussen verwijderd en opnieuw toegevoegd aan de iTunes Store. Helaas word het betreffende artikel dan gezien als een ander product en niet als een artikel dat u al had gekocht. Om deze reden is het nieuwe artikel bij u in rekening gebracht.

Als u de aankoop in bestelling met bestelnummer ‘MKWTQK09WL’ ongedaan wilt maken, dan kunt u zelf een terugbetaling aanvragen via ‘Meld een probleem’. Voor uw gemakt heb ik hieronder de link naar de betreffende pagina vermeld:

https://apple.co/refund

Opmerking: Houdt u er alstublieft rekening mee dat, wanneer een terugbetaling wordt goedgekeurd, u het recht verliest om het album te downloaden vanuit de iTunes Store.

Meer informatie over het aanvragen van terugbetaling voor apps of materiaal dat u bij Apple hebt gekocht, vindt u op deze pagina:

https://support.apple.com/nl-nl/HT204084

Ik vertrouw erop dat ik u hiermee voldoende heb kunnen informeren. Mocht u toch nog aanvullende vragen hebben, aarzel dan niet om opnieuw contact met ons op te nemen.

Ik wens u nog een prettige dag toe!

Met vriendelijke groet,

Edwin”

En het zal duidelijk zijn dat ik geen genoegen nam met dit antwoord. Dit omdat Apple dus gekochte producten uit The iTunes Store kan halen -en het dan blijkbaar ook bij de cliënt (koper) uit de aankopen verdwijnt, waarna de koper hetzelfde product opnieuw dient aan te schaffen en er dus voor de tweede keer moet betalen. Ik gaf Edwin te kennen dat ik van mening was dat hier sprake was van oplichting. Ik gaf tevens aan mij te beraden op juridische stappen tegen deze praktijken.

Daarop ontving ik de volgende email:

Beste Kees,

Hartelijk dank voor uw reactie. Allereerst, mijn naam is Miklós, ik ben een Senior Advisor. Ik heb uw zaak in overleg met mijn collega Edwin van hem overgenomen en ik help u graag verder.

Ik begrijp dat u een terugbetaling wenst te ontvangen voor een aantal oudere aankopen waaronder een ringtone die niet meer beschikbaar is in de iTunes Store en een album die per ongeluk dubbel was aangekocht.

Gezien deze aankopen ouder dan 60 dagen zijn kunnen wij dit niet terugbetalen. Wij garanderen alleen de initiële download wanneer u een aankoop doet, het later opnieuw downloaden van een album is een extra service die we aanbieden, maar een die we niet kunnen garanderen. Om deze reden raden we u ook aan om een back-up van al uw aankopen te maken. U kunt in de volgende artikelen meer informatie vinden over het maken van een back-up:

https://support.apple.com/nl-nl/HT203977

https://support.apple.com/nl-nl/mac-backup

Verder kunt u er altijd nog voor kiezen om een terugbetaling aan te vragen voor de aankoop in MKWTQK09WL via de meld een probleem website:

https://apple.co/refund

Houdt u er rekening mee dat u dit artikel niet opnieuw kunt downloaden indien de terugbetaling is goedgekeurd.

Ik vertrouw erop dat ik u met bovenstaande informatie volledig heb geïnformeerd. Mocht dit niet het geval zijn, of heeft u nog andere vragen of opmerkingen, reageer dan alstublieft op deze e-mail. Ik help u dan met alle plezier verder.

Ik wens u nog een fijne dag.

Met vriendelijke groet,

Miklós – Senior Advisor

Tot zover de correspondentie tussen mij en Apple/iTunes Store.

Wat mij nog het meeste verbaast zijn twee opmerkingen van ‘onze Miklós’. Hij beweert dat terugbetaling niet mogelijk is, omdat het aangeschafte product langer dan 60 dagen geleden is. Hoezo? Het gaat om een product aangeschaft op 16 september jl. Op dat moment minder dan 14 dagen daarvoor. En hij laat weten dat ik wel geld kan terug ontvangen, maar dan ben ik het product ook kwijt.

Stel u nou eens voor. Het gaat niet om een relatief weinig gedownload product, maar om een wereldwijd succes album met misschien wel meer dan één miljoen downloads/AANKOPEN. En Apple verwijderd dit hitalbum, laten we zeggen van €16,99? Daarna zet Apple het weer terug in de iTunes Store en die één miljoen kopers schaffen het album opnieuw aan. KASSA! Apple verdient 2x €16.990.000 aan hetzelfde album.

Dát noem ik oplichterij.

Copyright©️oncies 2020

Over CONCIES | mediation | relatietherapie

Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn innerlijke roots, mijn 'natuurlijk zijn’, naar het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en die geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken. En ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij van belang is. Vanuit mijn psychologie- (HBO) en psychiatrie-achtergrond (werkervaring en langdurig les geven), ben ik breed inzetbaar en deskundig op het gebied van de DSM-5 (o.a. autisme, ADHD, ADD, PDD-NOS, persoonlijkheidsstoornissen). Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR > ARBEIDSMEDIATOR Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS Naast als mediator ben ik werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds 2016) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl
Dit bericht werd geplaatst in Apple, iTunes Store, Kees van Lunsen, onrechtmatig handelen, oplichting en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s