Pas op wanneer u Nike-schoenen koopt….

….want wat blijkt: U heeft geen garantie wanneer u de schoenen niet rechtstreeks bij Nike zelf heeft gekocht of bij een geautoriseerd verkooppunt. En dat kunt u niet aan de buitenkant of de binnenkant van de winkel zien.

Deze ontdekking deed ik toen ik contact opnam met Nike Nederland om te informeren wat ik kon doen vanwege het inscheuren van het leder vlak boven de zool.

In eerste instantie werd ik keurig te woord gestaan door ene Karina toen ik contact legde via de chat. Mij werd gevraagd waar ik de (zwarte) Nike Air Max had gekocht en of ik daar het aankoopbewijs nog van had. Daarmee kon ik bewijzen dat ik ze daadwerkelijk ongeveer een jaar geleden had aangeschaft.

Ik op zoek en ja hoor, daar was de bon.

Ik weer de chat in. Deze keer met Rinwar. En wat bleek. De winkel waar ik de schoenen had gekocht bleek geen officieel geautoriseerde Nike-winkel te zijn, dus geen garantie en al helemaal geen service. En dat siert Nike, naar mijn stellige mening, niet. Want hoe weet een koper (de consument) nu of het verkooppunt een door Nike geautoriseerd verkooppunt is? Dat staat nergens bij de schoenen of op de gevel, en de gemiddelde cliënt vraagt daar ook niet naar wanneer deze een paar prachtige Nike’s koopt voor ruim €190,00. De gemiddelde cliënt gaat ervan uit dat hij/zij de schoenen koopt op basis van de reguliere garantie van de maker van het product, in dit geval Nike.

Na het contact met Nike kwam ik in contact met Pattieka in Goes (de winkel waar ik mijn Nike Air’s had gekocht), naar later bleek een winkel van Bol.com. Dit contact kwam tot stand, nadat ik in een review potentiële kopers had gewaarschuwd voor het risico dat ze zouden lopen wanneer zij bij deze winkel Nike’s zouden kopen. Wat overigens ook van toepassing is wanneer er Nike’s worden gekocht bij Bol.com.

Aanvankelijk leek men er toeschietelijk te zijn om het probleem op te lossen. Maar dat bleek een wassen neus. Ik zou eerst nog €60 aan extra kosten moeten gaan maken om €15 korting te krijgen op nieuwe schoenen die mij dan ook nog eens €180 zouden gaan kosten. Daarnaast werden er voorwaarden verbonden aan de korting. En wel op een zodanige wijze, dat deze in strijd zijn met het consumentenrecht (dus onrechtmatig) en de vrijheid van meningsuiting.

Dát noem ik nog eens service en klantvriendelijkheid.

In alle oprechtheid vraag ik mij af hoe dat zit bij andere winkels en met andere producten. Moet ik voortaan bij elke leverancier van een product navraag doen (en dit schriftelijk laten vastleggen) of deze wel geautoriseerd is om mij dat product (A-merk/special brand) te verkopen? Ik denk van wel. En dan maakt het niet uit of het om een product van Nike gaat of een product van Peugeot, Philips, Nikon, PME-legend, Forbo, Gazelle, De Ruijter, Bolletje of wat dan ook. Want als cliënt kan ik heel bedrogen uitkomen als ik dat niet heb gedaan en een beroep doe op de garantie of de service. Of is Nike de enige die zich zo opstelt? Hoe dan ook: U bent gewaarschuwd voor Nike en vooral voor de vele verkooppunten waar de garantie van de producent niet van toepassing is en u dus financieel risico loopt.

Zou hier een waarschuwing bij reclames en marketing, zoals bij bepaalde financiële producten al van toepassing is, een optie zijn om de consument tegen dit soort praktijken te beschermen?

Copyright©️oncies 2020

Concies’ Blogs is een produkt van CONCIES mediation / relatietherapie / onderwijsdiensten

Wilt u meer weten? Kijk voor informatie op http://www.concies.nl

N.B. Inmiddels weet ik dat een beperkt aantal sportschoenenwinkels, waaronder Foot Locker, Snipes en JD Sports, geautoriseerde verkooppunten zijn. Zalando stond niet in het rijtje van geautoriseerde webwinkels. Het is maar dat u het weet.

Over CONCIES | mediation | relatietherapie

Toen ik de overstap maakte van het onderwijs (MBO/HBO/Master) naar mediation, keerde ik terug naar mijn innerlijke roots, mijn 'natuurlijk zijn’, naar het werk dat bij mij hoort. Ik ben een mens die mediation van nature in zich heeft en die geen gebruik maakt van aangeleerde trucjes of gedragingen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan heb ik ook altijd wel die rol vervuld. Natuurlijk kan ook ik goed ruzie maken. En ook daarbij ben ik altijd op zoek naar een oplossing die voor de ander en mij van belang is. Vanuit mijn psychologie- (HBO) en psychiatrie-achtergrond (werkervaring en langdurig les geven), ben ik breed inzetbaar en deskundig op het gebied van de DSM-5 (o.a. autisme, ADHD, ADD, PDD-NOS, persoonlijkheidsstoornissen). Ik heb de Master Mediation afgerond en ben in de volgende werkvelden van mediation werkzaam/gespecialiseerd: > FAMILIEMEDIATOR > ARBEIDSMEDIATOR Kortom, u kunt mij benaderen voor de volgende mediations: - FAMILIE/SCHEIDING - ARBEIDGERELATEERDE ZAKEN - GEZONDHEIDGERELATEERDE ZAKEN - JEUGDZORG - ONDERWIJS Naast als mediator ben ik werkzaam als relatietherapeut. Als relatietherapeut help ik stellen hun relatie te herstellen of helder te krijgen hoe de toekomst van hun relatie er uit ziet. Daarbij maak ik gebruik van onder meer Transactionele Analyse, systeemtherapie, gedragstherapie en mijn deskundigheid op het gebied van de DSM-5, de anatomie/fysiologie, pathologie, psychiatrie, psychologie en sociologie. Ik heb er niet voor niets jarenlang les in gegeven. Met enige regelmaat draag ik, als deskundige op het gebied van mediation en relatietherapie, bij aan radioprogramma's van BNR-nieuwsradio en (sinds 2016) RTVNH. Erg leuk om te doen. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Nieuwsgierig naar meer informatie? Ga dan naar mijn website: www.concies.nl
Dit bericht werd geplaatst in Kees van Lunsen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s